Vrij rijden Zandvoort
Vrij rijden
Wil je eens lekker zelf op het circuit van Zandvoort rijden? Dat kan gewoon. Maar waar kan je het beste boeken en hoe pak je dit aan? Moet ik eerst een cursus volgen met een instructeur of kan ik gelijk gaan vrij rijden? En wat kost zoiets? Kan dit op je eigen motor of moet je een motorfiets huren? Veel vragen dus. We gaan je in dit artikel op al deze vragen antwoord geven.
Het circuit van Zandvoort is uitermate geschikt om met je sportmotor of racemotor aan races of rijvaardigheidstrainingen mee te doen.
Met een sportieve toermotor kan je ook gewoon deelnemen aan een rijvaardigheids training om het leuke van een circuitdag met het leerzame te combineren. Zandvoort is pas echt bekend geworden door het organiseren van de formule 1 races. Tegenwoordig staan er andere auto en motorraces op de racekalender maar niet minder spectaculair.
De layout is erg uitdagend en door het duinlandschap zit er iets hoogteverschil in de baan en kunnen de toeschouwers goed de races volgen mede geholpen door grote tv schermen die voor de formule 1 geplaatst worden. Het snelheidsgevoel wat de coureurs ondervinden bij het uitkomen van de Arie Luyendijkbocht het rechte stuk op geeft een grote kick en het insturen van de brede Tarzanbocht, de oude Rob Slotemaker bocht of de Hugenholtz bocht zijn bekende bochten met een rijke historie. Het Zandvoort circuit heeft karakter en vele mogelijkheden en ook jij kan die ondervinden en ervaren tijdens een race experience zandvoort.
Inhoudsopgave
- Hoe mijn 1e circuitdag was
- Moet je eerst een circuit training volgen?
- Eigen motor of huren?
- Hoe vind je een goede circuitorganisatie
- Kosten van een trackday
- Waar moet ik verder nog op letten met een racedag zandvoort?
- Programma circuit zandvoort, wat leer je in 1 dag?
- Krijg ik een certificaat tijdens een circuit training Zandvoort?
Geniet van de Zandvoort track days
Je kan bij een organisatie inschrijven en vervolgens lekker zelf rijden op Zandvoort. Dit is heel anders als op de openbare weg. Sommige motorrijders die op straat rijden, denken dat het rijden op een circuit per definitie onveiliger is dan het rijden op straat. Zowel bij het rijden op straat als bij het rijden op een circuit zijn er gevaren. Goed om te weten is dat het vooral mis gaat als de rijder nog weinig ervaring heeft. Op de openbare weg leer je veel van je motor rijinstructeur om je motorrijbewijs te halen en hierna ga je zelf de weg op en ga je pas echt motorervaring opdoen. Deze fase is het meest risicovol omdat je op dat moment echt aan het zoeken bent om de juiste technieken toe te passen en om je inzicht in het verkeer te vergroten.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor het circuit rijden ook al heb je veel ervaring op de openbare weg, toch is het rijden op een circuit eventjes iets anders en zal je ook hierin ervaring moeten opdoen. Het voordeel van het circuit is dat je geen last hebt van de overige weggebruikers en dat het veiliger is. Het circuit is veiliger omdat dit zo ontworpen en gebouwd is zodat je veel minder obstakels kan raken. Daarnaast kan je continue aan je rijtechniek werken omdat er natuurlijk geen stoplichten zijn en omdat je continue bochten kan rijden en in deze bochten de maximale baan breedte kan gebruiken zonder bang te zijn voor een tegenligger. Dat maakt het zelf rijden op Zandvoort de ultieme beleving.
Agenda circuit Zandvoort bekijk HIER onze kalender.
Hoe mijn 1e circuitdag was
Mijn 1e dag was op circuit Zolder. In die tijd waren er nog niet veel internet sites en circuitorganisaties. In het motorblad Kicxstart stond informatie over een circuitdag op Zolder en hoe je kon inschrijven voor de trainingsdag . Zo gezegd, zo gedaan, ik trok de stoute schoenen aan en had ik mij ingeschreven voor een dagje spelen op het circuit met mijn eigen motor. Op de bewuste dag reed ik vroeg in de ochtend met mijn Kawasaki ZX6R naar België toe en na een aantal keren verkeerd gereden te zijn kwam ik aan op de paddock waar ik mij moest melden. Nadat ik mijn rijnummer had opgehaald kon ik in de Otobar een bakje koffie halen en wachten totdat de eerste sessie ging beginnen. Omdat ik geen ervaring had ging ik in de beginnersgroep rijden en kreeg tips van de instructeur. Een instructeur noemen ze ook wel een voorrijder. We gingen met nog 5 andere deelnemers achter de voorrijder aan om zo te zien welke rijlijnen er gereden moesten worden. Deze dag was spannend maar ook erg leuk, hier begon waarschijnlijk de verslaving en de passie voor het racen.
Een aantal jaar hierna had ik mijn 1e race op circuitpark Zandvoort met de getunde Kawasaki ZX6RR. Er waren bij de ZAC die dag 2 races per klasse waarna ik de dag winnaar was. Een goed begin van mijn race carrière was dit en de nieuwe hobby was nu echt begonnen.
Racecontrol waarbij circuit Zandvoort alles op de baan in de gaten houd en contact heeft met de baancommissarissen.
Moet je eerst een circuit training volgen?
Dat is zeker aan te bevelen omdat het rijden op een circuit in het begin vreemd aan voelt. Er zijn continue bochten, doordraaiende bochten, korte bochten en chicanes. Je snapt al dat het lastig kan zijn om de verschillende bochten goed te rijden. Daarnaast zijn er weer specifieke regels waar je rekening mee moet houden. Al na 1 dag training heb je veel van deze regels geleerd en zal je voor je volgende circuitdag veel beter weten waar je op moet letten.
Het is niet te zeggen hoeveel instructietrainingen je nodig hebt voordat je kan vrij rijden omdat dit voor iedereen verschillend is en ook afhankelijk is van de persoonlijke voorkeur. Een enkele rijder kan na 1 of 2 circuitdagen gaan vrijrijden maar de meeste rijders hebben wel iets meer trainingsdagen nodig. De cursussen voor de beginners zorgen dus voor de basis vaardigheden en om je snelheid wat verder omhoog te krijgen. Als je eenmaal genoeg snelheid hebt en de rijtechniek genoeg beheerst dan kan je je inschrijven voor het vrij rijden circuit.
Maar start eerst met een motor rijvaardigheidstraining op het circuit waarbij niveau 1 speciaal voor de rijders is opgezet die normaal gesproken op straat rijden. Niveau 1+ is voor de super snelle straatrijders en de rijders met al een cursus of circuitdag achter de rug. Bij het vrij rijden zijn er bij veel organisaties ook verschillende groepen zodat je met andere rijders in de baan zit met ongeveer dezelfde snelheid. Let hier op bij het boeken zodat je altijd veilig en op je eigen nivo kan rijden zonder veruit de langzaamste of snelste te zijn.
Eigen motor of huren?
Er zijn organisaties waar je een motor kan huren (waaronder Racecracks). Hiervoor dient meestal een borg betaald te worden en bij schade is er een eigen risico wat betaald moet worden. Als je zelf geen motor hebt of geen geschikte wegmotor dan kan je overwegen om er 1 te huren. Lees vooraf wel goed de kleine lettertjes wanneer je schade maakt aan de huurmotor. Meestal is het verstandiger en ook fijner om op je eigen motor een racecursus te volgen. Je kent je eigen motor en daardoor ben je gelijk vertrouwd ermee. Een dag circuit is natuurlijk al vreemd en dan is het niet handig om eerst nog te moeten wennen aan een andere motor. Na de cursus kan je ook de geleerde rijtechniek op je eigen motor verder gaan toepassen op de openbare weg. Dus dat is een extra voordeel door op je eigen straat motor deel te nemen aan de circuit training.
Hoe vind je een goede circuitorganisatie
Nu je meer weet kan je gerichter op zoek gaan naar een professionele organisatie die goed bij jou past en zo je 1e Zandvoort experience mee te maken. Niet alles is te lezen op internet en je moet het vaak gewoon meemaken hoe de sfeer is, of er extra theorieles is, hoe persoonlijk en hoe flexibel de organisatie is. Of de professionele trainers beroepstrainers zijn hoeft geen voor of nadeel te zijn. Ook de ervaren circuitrijders met veel instructie ervaring kunnen erg goed de race cursussen verzorgen.
Je kan op verschillende manieren zoeken naar jouw perfecte circuitorganisatie die aan jouw wensen voldoet. Tegenwoordig zoeken de meeste mensen op internet naar de juiste informatie. Via de zoekmachines zijn er veel evenementen op de diverse circuits te vinden. Ook kan je bij je motorvrienden navragen of zij hier meer informatie over hebben. Als je een organisatie op het oog hebt, stel ze dan eens een vraag per e-mail of telefoon. Als ze goed bereikbaar zijn en direct je vragen kunnen beantwoorden is dit een goed teken dat er tijdens je circuit training ook goed gecommuniceerd wordt.
Kosten van een trackday
Dat verschilt nogal per circuit, organisatie en het aangeboden programma. Hoe kleiner de groepjes hoe hoger de kosten zijn. Tijdwaarneming is erg waardevol voor de groepsindeling maar kost ook behoorlijk veel geld om dit toe te passen en iedere rijder moet een transponder monteren om het signaal op te vangen. De weekenden en feestdagen kosten vaak ook iets meer. Meestal is het deelnemen aan een instructietraining iets duurder dan het boeken van vrije sessies. Dit komt omdat er de hele dag een motorinstructeur beschikbaar is om jouw rijvaardigheidstechnieken te verbeteren en om een luisterend oor te zijn voor al je vragen en deze vragen te beantwoorden en wellicht gelijk in de praktijk te gaan oefenen.
Zandvoort circuitdag
Direct inschrijven
Let er ook op hoeveel rijtijd er is, hoeveel sessies en hoelang deze zijn is belangrijk om te weten.
Hieronder wat prijsvoorbeelden. We nemen de prijzen voor instructie omdat de rijders die vrij rijden meestal al beter de weg weten bij de verschillende trackdays organisatoren.
Circuitdag Assen en Zandvoort te boeken voor 259,- tot 299,-
De trainingen in Spanje kosten doorgaans een stuk minder waardoor je die besparing kan gebruiken voor je reiskosten naar het zonnige Spanje. We bieden in eigen beheer motortransport aan zodat je zelf lekker kan vliegen.
Nu heb je een klein beetje idee wat het inschrijfgeld is. Gelijk begin van het jaar inschrijven kan het inschrijfgeld omlaag brengen doordat er vaak een vroegboekkorting gehanteerd wordt. Voordeel hiervan is ook dat je op tijd vrij kan regelen en het evenement nog niet is volgeboekt. Hou begin December dus altijd goed de websites in de gaten om zo op die manier alle keuze te hebben en de korting te pakken.
Ook eens op het circuit van Assen of Zandvoort rijden? Bekijk HIER onze kalender.
Waar moet ik verder nog op letten met een racedag zandvoort?
Er zijn eisen aan je motor en aan je kleding en meestal is een motorrijbewijs verplicht. Als je qua motorkleding een leren raceoveral hebt dan zit je altijd goed. Dit mag een 1-delig motorpak zijn maar ook een 2-delig motorpak waarbij je de motorjas en de motorbroek aan elkaar ritst voor een veilig combipak. Leren motorhandschoenen, motorlaarzen en een integraalhelm zijn allemaal goede keuzes. Heb je motorkleding die meer voor toerrijders gericht zijn en om droog te blijven? Met deze kleding kan je meestal wel deelnemen aan het instapniveau tijdens een motor training. Voor de zekerheid is het wel raadzaam de voorwaarden te lezen of om contact op te nemen zodat je met de juiste motorkleren bij de circuittraining verschijnt. Bij Racecracks is textiel motorkleding toegestaan in niveau 1 en niveau 1+. Is de voorwaarden kan je de details lezen of neem contact op met Racecracks als je twijfelt.
Bij je motorfiets moet je opletten dat er genoeg remvoering op de remblokken aanwezig is. Met name aan de voorkant omdat er op het circuit de achterrem amper gebruikt word en we zoveel mogelijk met de voorrem doen. Zoals je wellicht wel weet zorgt de voorrem voor 90% van de vertraging en de achterrem voor maar 10%. Zorg ervoor dat je motorbanden niet meer dan 50% zijn versleten. Hierdoor zijn je banden nog mooi rond en zal je motor hierdoor beter sturen. Kom je toch met behoorlijk versleten banden, let er dan op dat er minimaal 2mm profiel is op de banden omdat je anders uitgesloten kan worden van deelname zonder restitutie van het inschrijfgeld. Er is op de paddock vrijwel altijd een bandenservice met banden en onderdelen verkoop aanwezig. Je kan daar een motorband laten wisselen of bijvoorbeeld remblokken kopen en alsnog aan de circuittrainingen kan meedoen. Maar hierdoor mis je waarschijnlijk een sessie en heb je geen lekker begin van je track experience.
Motorrijbewijs
Een goede motorbeheersing is vereist om mee te doen en daarom wordt er als basismiddel het rijbewijs van categorie A1, A2 en A3 vereist. Een racelicentie mag ook of andere aantoonbare ervaring. In de regel dien je minimaal 18 jaar oud te zijn. Ben je jonger overleg dan even. Rijbewijs A1: je mag met je motor meedoen bij Racecracks in niveau 1. We hebben verschillende groepjes bij de rijvaardigheidstraining niveau 1 en het vermogen is niet zo belangrijk want de nadruk ligt op de bochten. Rijbewijs A2: als je circuitervaring hebt met een erg goede bochtensnelheid dan kan je aan de motorcursus niveau 1+ meedoen ondanks dat je beperkt ben met het motorvermogen. Rijbewijs A3: je hebt vol vermogen dus je hebt genoeg vermogen. Met veel circuitervaring en snelheid kan je zelfs aan niveau 2 meedoen of gaan vrij rijden. Niveau 2 is de motor cursus gevorderden met dus een snelle motor en circuitervaring. Een rugprotecter is erg verstandig om altijd te dragen en bij voorkeur een protector die van je stuitje tot je nek loopt.
Programma circuit zandvoort, wat leer je in 1 dag?
Ga er vanuit dat je niet gelijk de 1e dag de sterren van de hemel rijdt. Zo’n 1e dag is gewoon even wennen en er komt veel nieuwe maar leuke informatie op je af. Je zal merken dat het lastig is om de concentratie vast te houden. Een goede instructeur vertelt precies datgene waar op dat moment de behoefte aan is dus hij zal stap voor stap te werk gaan. Hierdoor onthoud je alles veel makkelijker en kan je het gelijk op de baan en in de praktijk gaan uitproberen. Ik reed vroeger zelf op klaverbladen altijd veel meer hellingshoek dan op het circuit. Terwijl dit eigenlijk andersom moet zijn. Na een paar circuit trainingen ging dit al veel beter en maakte ik de overstap naar sportievere banden omdat er meer grip nodig was om platter door de bocht te kunnen. Kortom, gun je jezelf wat tijd om met de motor rijvaardigheidstraining het nodige aan te leren zodat dit automatisme wordt en het geen aandacht meer kost. Vrij rijden Zandvoort is meestal mogelijk na een paar instructie dag. Als je eenmaal een tijd aan het vrij rijden bent zou je eens kunnen gaan racen op Zandvoort door een wedstrijdje mee te pikken. Zandvoort circuitdag Direct inschrijven
Een opsomming van de belangrijkste punten die bij Racecracks geleerd kunnen worden:
• Kijktechniek: kijken waar je heen wilt waardoor je veel lekkerder zal rijden.
• Zithouding: hoe je ontspannen en sportief op de motor zit en al na 1 dag motor cursus zal de nieuwe je houding ene goed gevoel geven.
• Inkantelen motor: de motorfiets naar hellingshoek brengen door middel van tegensturen.
• Op de motor remmen met slipkoppeling motor: hoe maak je optimaal gebruik van het afremmen op de motor met de koppeling zonder de koppeling te verhitten.
• Positie voeten op de steppen: hoe plaats je je voeten op de steppen in en voor de bocht en de voordelen hiervan.
Circuit Zandvoort programma: de trackday begint altijd met aanmelden bij de organisatie. Inschrijven en betalen gebeurd meestal van te voren via de website. Na het aanmelden ontvang je je startnummer. Deze sticker plak je voorop de motorfiets en vervolgens ga je naar de technische keuring (niet elke organisatie doet keuren maar is voor iedereen veiliger om dit wel te doen) hebben veel organisaties een briefing waar de deelnemers op de hoogte worden gebracht van het programma, de vlaggen, de werkwijze en andere tips om de dag veilig te laten verlopen.
De Marshall gaat met jou meer over de rijlijnen, zithouding en de kijktechniek praten en dit kan je gelijk tijdens de rij sessies in de praktijk brengen en gaan oefenen. Hierna kan de motor instructeur het hebben over gasdosering, remmen, tegensturen, motor snel uit hellinghoek halen, positie voeten op de steppen en zoveel meer.
Wil je liever vrij rijden op circuit Zandvoort dan kan dat natuurlijk ook met goede groepsindeling en tijdwaarneming.
Krijg ik een certificaat tijdens een circuit training Zandvoort?
Een aantal organisaties overhandigen na een dagje Zandvoort circuit een certificaat die je boven je bed kan hangen of er een vliegtuigje van kan vouwen. Het certificaat is niet noodzakelijk om een vervolg training te boeken. Het is meer een erkenning van je deelname en er kan een rondetijd op staan zodat je met je volgende training op circuitpark Zandvoort voor de juiste groep kan inschrijven. Kortom, een leuk aandenken. Alleen als je wilt gaan racen is een soort van diploma verplicht. Deze racelicentiecursus kan je in diverse soorten halen en is afhankelijk aan welke competitie je wilt deelnemen. Tijdens deze racecursus leer je wat de race etiquette inhoud, wat de spelregels zijn, inhoud technisch reglement en kan je na het slagen van je examen met het certificaat van bij voorbeeld een TOMS cursus een wegracelicentie aanvragen en zo deelnemen aan een raceseizoen of een losse wedstrijd pakken.
Wil je puur sneller leren rijden en je vaardigheden verbeteren voor de komende races dan kan je een racecursus reserveren. Tijdens deze race training moet er alles uit de kast worden gehaald om zoveel mogelijk verbeterpunten aan het licht te krijgen zodat je deze kan gaan verbeteren tijdens de volgende trainingsdagen. Vaak is de rijtijd net te kort tijdens de racetraining en is het meestal niet zo gemakkelijk om direct veel handelingen anders uit te voeren. Boek na de racecursus 2 circuitdagen om echt te gaan trainen en om de vruchten te gaan plukken van je raceopleiding en zo betere bochten te rijden, betere rijlijnen, betere voertuigbeheersing en de concurrentie te verslaan. Dat is de weg om echt sneller te worden en om de kennis en informatie om te zetten en een snellere rondetijd. En daar draait het allemaal om want de chrono liegt niet (Belgische uitspraak).
Zelf een dagje racen op circuit zandvoort? Het komt veel voor dat er een circuitdag cadeau wordt gegeven ter ere van iemand zijn verjaardag of ander jubileum. Een cadeau racen op circuit is altijd een leuke verrassing die met beide handen wordt aangenomen. Partners zijn ook altijd welkom op de paddock dus ga gezellig mee en maak er samen een dagje uit van. Er zijn zelfs familie racedagen bij de auto evenementen waarbij je zelf kan rijden of bij een coureur in de raceauto mee kan om een aantal rondes de kick te krijgen van het racen over het circuit van Zandvoort.
circuit park zandvoort adres: Burgemeester van Alphenstraat 108, 2041KP Zandvoort.
Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.
* Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?
* Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?
* Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt
Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden: https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina/