Circuit Lelystad trainen met je eigen motor

Informatie over de circuits in Lelystad voor een oplossing in het doolhof van de verschillende racebanen in Nederland. Info voor seizoen 2022.
 
De omgeving van circuit Lelystad en vliegveld Lelystad is voorzien van diverse circuits met vele verschillende motor disciplines. Erg leuk om er een aantal met jullie door te nemen. Op elke baan zijn het gehele jaar door diverse motorevenementen. Van auto, motors, crossmotor, trail, modelauto, speedway en voor de kids is er veel te doen. Zelfs de landelijke politie traint op het Lelystad circuit. Wij concentreren ons vooral op de circuits die asfalt hebben, geschikt zijn voor motorfietsen en motorrijvaardigheidstrainingen.
De omgeving heeft iets weg van circuit Valkenswaard omdat er veel verschillende circuits zijn waarbij veel motordisciplines uitgeoefend kunnen worden. Het eurocircuit ligt in Brabant op ongeveer 1,5 uur rijden vanaf Lelystad en is vooral geschikt om een dagje met je crossmotor te rijden. 

 

Inhoudsopgave
•    Politie circuit lelystad / CHM circuit Lelystad
•    Midland circuit
•    Wat cijfers over circuit Midland
•    Kartcentrum Lelystad
•    Hot wheels baan

 Circuit Lelystad
PLattegrond circuit Lelystad


Politie circuit lelystad / CHM circuit Lelystad
Op deze baan van 2,3 kilometer lang is alles aanwezig om een goede en verzorgde motor bochten training op het circuit te geven. Er is hoogteverschil, vloeiende bochten, een haakse bocht, een lang recht stuk, slinger paadjes en schoon en goed asfalt wat goede grip geeft. Een ideale combi voor een circuit training op Lelystad en zo te oefenen voor een circuitdag op het TT circuit van Assen of 1 van de circuitdagen op Zandvoort, Mettet, Spa Francorchams of circuito Alcarras
Circuit Lelystad wordt voornamelijk gebruikt om het personeel van politie Lelystad alsook de agenten uit heel Nederland op te leiden bij de politie academie zodat zij hun taak als agent nog beter kunnen uitvoeren. Het terrein is zelfs eigendom van de overheid en de politie beheert en gebruik het opleidingsinstituut in het complex. Daarom heette het circuit tot 2015 politie circuit Lelystad maar inmiddels is die naam verandert naar centrum handhaving mobiliteit. Daarnaast onderhouden zij het circuit en verhuren de baan vooral in het weekend aan motorcircuitorganisaties. Het circuit is ideaal geschikt voor de voortgezette rijopleiding aan motorrijders die verzekerd willen bijleren. 
De motororganisaties verzorgen er theorieblokken over de rijtechniek en praktische rijvaardigheidstrainingen waardoor je tijdens een trainingsdag enorm veel kan bijleren. Er is ook een erg groot baanvlak aanwezig waar een slipcursus motor gehouden kan worden met sproei installatie. Er zijn motorrijscholen die een speciale motor slipcursus motor hebben waarop de deelnemers het gevoel van glijden, driften en slippen kunnen ervaren zonder dat je hierdoor je eigen motorfiets hoeft te gebruiken voor de motorslipcursus. Je kan met de speciale motor ook erg goed een noodstop oefenen. 
Een motorbeheersing cursus kan in de “speeltuin” goed gehouden worden. In de speeltuin is een grote motorwip aanwezig, een heuvel en een oefening om het krap draaien met de motor te oefenen en beter te leren beheersen. Voor de cursus motorbeheersing is een geldig rijbewijs verplicht. 
Veel organisaties organiseren op Lelystad een motor behendigheidscursus met een personal gerichte aanpak met dus veel aandacht voor ieder individu. Je behendigheid verhogen is niet alleen leuk maar zal je ook veiliger door het verkeer doen bewegen. 
 
Er zijn ook diverse motor behendigheidstrainingen. Een motorbehendigheidstraining is een training voor iedereen die haar of zijn motorfiets ook op lage snelheid goed onder controle wil krijgen. Deze training is met iedere motor te volgen. De behendigheidstraining is kort draaiwerk, keren, rondjes draaien, zithouding, lichaamshouding, kijktechniek verbeteren en is vergelijkbaar met de gymkhana wat in Japan heel erg populair is. Voor zowel de beginnende als de gevorderde rijder is dit een leuke en goede training om je motor beter te leren kennen.
In plaats van openbare weg trainingen of bergrijvaardigheidstrainingen kan je deze ook gewoon op het circuit van Lelystad oefenen. Dit is erg veilig doordat je geen last hebt van het overige verkeer. Op de openbare weg training heb je meer verkeersinzicht nodig dan op het circuit, om dit inzicht op de weg te verbeteren kan de instructeur jou natuurlijk wel goede tips geven. Bij de bergrijvaardigheidstraining buiten Nederland kan je dat mooi als vakantietrip benutten. Dus ieder zijn keuze en de keuze is reuze.


Met name in de weekends wordt het circuit van Lelystad niet gebruikt door de politie. Hierdoor kunnen organisaties van motor circuittrainingen in het weekend circuitdagen organiseren waaronder Racecracks trackdays & racing school. Zij gebruiken de track om in groepjes les te geven door gecertificeerde WRM instructeurs aan deelnemers die nog net niet de stap naar een groot circuit zoals circuit Zandvoort of circuit TT Assen aandurven.
De kantine en het complex is een mooie accommodatie om de cursisten te ontvangen en te briefen. De briefing is belangrijk om de deelnemers van de laatste informatie te voorzien over de motor training Lelystad. Het dagprogramma wordt doorgenomen, de oefening uitgelegd en de instructeurs worden voorgesteld. De briefing is meestal in de kantine en Racecracks gebruikt met Motor Versnel een beamer om  de uitleg transparanter te maken. In de kantine staan 2 grote koffiemachines om iedereen te voorzien van een lekker warm drankje als welkom. Na afloop van de motor rijvaardigheid lessen sluiten we de dag ook weer af in de kantine. 


Inmiddels is bekend geworden dat circuit Lelystad tot en met 2019 open blijft. Daarna gaat het dicht omdat vliegveld Lelystad gaat uitbreiden om met name de vakantievluchten van Schiphol over te nemen. Vanwege politiek gesteggel is dit alles vertraagd waardoor het circuit van Lelystad in 2021 nog open was. Ook voor 2022 blijft het circuit open. Voorlopig is het circuit dus uitermate aantrekkelijk voor een bike experience en als opstap naar een crt training (circuitrijvaardigheidstraining) op het circuit van Assen.
Als de omstandigheden goed blijven, blijft Racecracks op het CHM circuit van Lelystad organiseren samen met Motor Versnel en de zeer enthousiaste crew en instructeurs. Het circuit is enorm leuk om te berijden en zeer geschikt voor de motor rijvaardigheidscursus. Het circuit kan naast rechtsom ook linksom bereden worden. Dit kan doordat het circuit ook in de andere rijrichting veilige uitloopstroken heeft.
Je verwacht het misschien niet maar een circuit andersom rijden is totaal anders. Je herkend het niet terug. Eigenlijk zou elk circuit in verschillende rijrichtingen gereden kunnen worden maar dat kost extra aandacht qua grindbakken en helaas veel meer aandachtspunten die in de praktijk voor problemen kunnen zorgen.
Om instructie te geven heb je goede en ervaren instructeurs nodig. Wat zegt het wrm certificaat nu eigenlijk wat de instructeurs moeten bezitten? Dit betekend namelijk dat ze ook op de openbare weg officieel motorinstructie mogen geven. Als hobby hebben de instructeurs een passie voor het circuitrijden waardoor ze erg geschikt zijn om de cursisten veel te leren tijdens de circuit training en ze het ook heel erg leuk vinden om te doen.

Circuit Lelystad circuitdag

Hierboven de verkenningsronde  tijdens een rijvaardigheidstraining waarbij alle groepen tegelijk de baan verkennen voor 2 rondes. 


Midland circuit
Eerst even een uitleg wat een oval circuit is zoals het Midland circuit Lelystad. Een ovaal circuit is een circuit met meestal een ovale vorm hoewel driehoeken, rechthoeken en zelfs niervormen voorkomen. De meest gebruikte benaming is de Engelse term oval. Dit type circuit wordt wat vaker verhard met beton dan wegcircuits maar asfalt heeft toch de voorkeur.
Vaker dan wegracecircuits worden deze circuits niet verhard maar wel permanent gemaakt. Op dit type circuit worden tegenwoordig meestal alleen autoraces gehouden omdat de meeste ovals niet niet geschikt zijn voor motoren. Bij de races wordt vrijwel altijd linksom gereden, alleen wanneer een klasse met het stuur rechts of in het midden gemonteerd is dan wordt er rechtsom gereden.
Op deze circuits is meestal sprake van een bepaald percentage aan zogenaamde banking. De baan staat dan onder een bepaalde helling ten opzichte van de binnen en buitenkant van de baan. Dit noemen ze ook wel positieve verkanting. De baan is meestal omzoomd door een muur.
Ovals zijn vooral populair in Noord-Amerika, met name de VS, en in mindere mate op de Britse eilanden. Toch wordt in Nederland ook op zulke ovale circuits gereden, onder andere op Circuit De Polderputten in Ter Apel, het Midland Circuit in Lelystad, het JABA-circuit in Posterholt en Circuit de Peel in Venray.
Raceway Venray heeft de meeste verkanting in de baan zitten van ruim 10%. In het midden van de oval is een oefenterrein en een kartcircuit aangelegd. Op de ovals worden de zogenaamde ovalracing- en (auto)speedwaywedstrijden verreden. Deze circuits in Nederland variëren van 400 tot 650 meter. Naast de asfalt banen in Nederland heeft België ook een oval: de CAMSO speedway in Warneton. Voormalige circuit in Baarlo "De Berckt" had een lengte van 1 kilometer. Het was het langste oval-circuit van Europa voor de F1 Stock Car-klassen. Het werd helaas eind jaren 90 gesloten.
Na dit gelezen te hebben krijg je een idee over het Miland circuit in Lelystad. Het leuke aan het Midland circuit is dat het “binnenterrein” is opgevuld met bochten waardoor het circuit veel langer gemaakt kan worden tijdens circuitcursussen. Daarnaast is er ook nog een extra oval aangelegd die net binnen de huidige oval valt. Op die manier kunnen motoren op de binnenste oval rijden en hebben zo meer uitloop richting de muur dus dit verhoogd de veiligheid van de rijders tijdens een trackday.

Midland circuit
Wat cijfers over circuit Midland
Het Midland circuit is in 1982 opgericht door wijlen Ieke van de Wal. Ieke, ooit een top coureur in de autospeedway en ovalracing, is helaas in oktober 2013 overleden. In de loop der jaren heeft hij het circuit steeds verder uitgebouwd en geperfectioneerd tot een multifunctioneel auto en motorsport centrum.
De lengte van de kleine oval bedraagt 425 meter en de grote oval is ongeveer 600 meter. Midland is dus een kleiner circuit wat vooral geschikt is voor rijvaardigheidstrainingen met de motorfiets. Daarnaast kan je hier goedkoop circuitrijden met je motor maar is ook de uitdaging iets beperkter.
Het leuke is dat de oval en asfaltbaan zijn omgeven door een publiekswal van open en overdekte tribunes. Zoals al eerder beschreven is het binnenterrein van de oval voorzien van bochten waardoor de circuit lengte verdubbeld kan worden. Meerdere combinaties kunnen er gereden worden door simpelweg bepaalde delen af te zetten met pylonnen. Hierdoor kan de motor rijvaardigheid training beter worden gegeven met iets meer motor rijders op de baan. 
De kantine op onderstaande foto bied plaats aan maximaal 60 personen en deze hebben hiervandaan een overzicht op de baan. Specialiteit zijn de zelfgemaakte gehaktballen. Er is ook nog een grote kantine die geschikt is voor maximaal 250 personen en deze kantine wordt voornamelijk gebruikt met grote evenementen. Er zijn diverse warme en koude dranken te koop en aan lekkere (warme) broodjes is ook geen gebrek. Je kan hier overigens gewoon pinnen en dat is wel zo makkelijk.
 
Hier een foto van de parkeerplaats waar de motoren en auto’s opgesteld staan voor de circuit training. In circuit termen noemen we dit ook wel het rennerskwartier maar tegenwoordig gaan steeds meer woorden in het engels en daarom noemen we het meestal de “paddock”.
Op de paddock staan de rijders tijdens een rijvaardigheidstraining met hun motorfiets als ze niet aan het rijden zijn. Als motorrijders meer circuit trainingen achter de rug hebben dan kiezen ze er vaak voor om de motor op een aanhanger mee te nemen naar de circuitdag. Hierdoor kan je meer spullen meenemen zoals een paddockstand, gereedschap, bandenwarmers, benzinetanks en een koelbox met wat eten en drinken erin.
Deze rijders komen ook in snellere niveaus terecht waardoor het accent meer op een circuittraining komt te liggen. Ook de auto en aanhanger zet je op de paddock neer en als je wilt kan je hier ook slapen. Dat doen de coureurs ook net zoals de racetrailer van de teams bij race evenementen. 
 
Op de foto hieronder een indruk als er gereden wordt met de motoren. Het zijn krappe bochten die vooral geschikt zijn om de basis van het circuitrijden te leren en extra motorbeheersing op te doen. Circuit rijden kan je overigens voor een paar tientjes meer ook op een circuit zoals CHM circuit Lelystad of op circuitpark Zandvoort.
Want ook op Zandvoort zijn er organisaties die motorcursussen aanbieden voor elk niveau. Ze vragen weleens aan mij wat het mooiste circuit is in Nederland. Dat is een lastige vraag en ook erg persoonlijk. Beste is gewoon om zelf de verschillende blogs even door te lezen zodat je vanzelf het antwoord voor jezelf weet. Op de site van Racecracks kan je een datum en circuit uitzoeken waarna je vanzelf de prijs in beeld krijgt van de circuitdagen met je eigen motor. Midland circuit staat bij Racecracks trackdays & racing school niet meer op de kalender voor een motorcursus.

Midland circuit Lelystad
Op de circuits van Midland en Lelystad zijn standaard geen artsen aanwezig. Op Lelystad is het verplicht om een persoon met EHBO en/of BHV aanwezig te hebben. Organisaties kunnen ook een beroep doen op Medicals4Events die gespecialiseerd zijn in het verlenen van medische ondersteuning op ehbo evenementen. Medisch service Nederland is dan ook een goede raadgever voor iedereen die ooit een evenement gaat organiseren waar standaard geen Medische staf aanwezig is zoals op test track thedinga nabij Emmen. 
 
Kartcentrum Lelystad
Tussen het Midland circuit en het Anwb rijvaardigheidscentrum Lelystad ligt de outdoor kartbaan Lelystad.
Hier kan je outdoor karten in Lelystad. Je kan er op een betrekkelijk goedkope manier racen doordat je ook karts kan huren. Een kart is erg laag en voorzien van slicks banden waardoor er veel grip is en er een hoge bochtensnelheid gereden kan worden. De G krachten zijn duidelijk voelbaar en de coureurs in spe kunnen stap voor stap hun grenzen verleggen. De meesten coureurs sturen te hard de bocht in en hebben vervolgens last van overstuur. Beter is om de voorkant meer te belasten door iets harder te remmen en ook om de bocht harder in te remmen. Hierdoor kan je een krappere lijn rijden en heb je veel minder last van overstuur.
Op Kartcentrum Lelystad zijn verschillende arrangementen met kart verhuur. Voor iedereen is er een passende kart dus nooit meer last krijgen van je rug als je te ruim zit. Ook te klem zitten is natuurlijk niet goed dus kies de juiste kart en vraag desnoods om advies van het aanwezige personeel.
De karts die je kunt huren op Lelystad Kartcentrum zijn van de internationale topfabrikant CRG. En dat is niet zomaar een merk. Vele internationale coureurs hebben met dit merk diverse (wereld)titels binnengesleept waaronder onze eigen Max Verstappen. En wat dacht je van racen met de Rotax Max kart? Dit monster gaat over de 100 km/u en is een echte uitdaging om mee te racen. Voordat je in de snelste huurkart van Nederland mag moet je eerst een sessie oefenen in de normale snelle kart.
Hoe werkt het inschrijven? Kijk op de site of de baan beschikbaar is en koop vervolgens een ticket in het clubrestaurant. Trek minimaal 15 minuten voor je sessie een goed passende raceoverall aan en een juiste maat integraal helm. De helm mag niet te los zitten en doe altijd je kinbandje goed vast dus niet te los. Op de informatieschermen kan je zien wanneer je aan de beurt bent. Als het zover is kan je plaatsnemen in de juiste kart, doe je de gordels om en zo ben je klaar om 10 minuten lang over de kartbaan te rijden en een snelle rondetijd neer te zetten. Na afloop kan je je rondentijden terug zien en vergelijken met anderen.
De kartbaan is na de zomer van 2013 compleet vernieuwd zodat voor seizoen 2014 het kartcentrum helemaal afgebouwd was. De kartbaan is ontworpen door ingenieur Franz Schreiner, welke vele mooie circuits heeft ontworpen en is 735 meter lang. Alle info over de kartbaan, met de diverse mogelijkheden vindt je op Kartcentrum Lelystad.

Kartbaan Lelystad
Hot wheels baan
De baan welke door de MRM gerund wordt is een van de modernste in zijn soort voor de modelauto. Met breedtes van zeker 4 meter en een oppervlakte dik 2400 vierkante meter is het een mooie model auto racebaan.
Tot zover de informatie over de asfalt circuits van Lelystad geschikt voor met name motoren. 

 

 

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.
*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?
*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?
*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt
Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:
https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina/

Boek met rijtips