Circuit Zolder 2022

Alle handige informatie over het circuit van Zolder in 1 oogopslag.
 
Het Zolder circuit wat ook bekend is als circuit van Terlaemen of Omloop van Terlaemen ligt in de gemeente Heusden-Zolder. Het circuit van Zolder is het oudste racing circuit van België waar met motoren gereden wordt. Het is al ouder dan 50 jaar en heeft een rijke race historie waarbij de formule 1 in de jaren 70 en 80 de boventoon voerde. Tegenwoordig zijn hier voornamelijk auto, motorraces en zijn er veel circuitdagen waarbij je lekker kan vrij rijden of een motor training kan volgen. Een slipcursus behoort ook tot de mogelijkheden. 
De bekendste race op dit moment is de 24 uur van Zolder. Tijdens deze 24 uren van Zolder wisselen de coureurs elkaar af en is een loodzware race voor het materiaal en de teams.  Nasst de 24u is zoveel meer te doen en dat lees je hieronder. 
Zolder ligt in het noorden van België in de provincie Limburg dichtbij de stad Hasselt. De dichtstbijzijnde internationale luchthaven is over de grens in Nederland bij Maastricht. Binnen België is het vliegveld van Brussel met de auto in ongeveer 45 minuten te bereiken, terwijl de luchthaven van Antwerpen vele internationale en Europese bestemmingen biedt en zich op ongeveer 50 minuten bevindt.

Circuit Zolder
Adres circuit Zolder: Terlaemen 30, 3550 Heusden-Zolder


Inhoudsopgave
•    Rondje circuit met de motor
•    Historie Circuit Zolder
•    Zolder kalender 2021
•    Circuit rijden cadeau
•    Circuit zolder live streaming
•    Hotel Zolder
•    Camping Circuit Zolder
•    BMX Zolder

 
Rondje circuit met de motor
Rondje trackday Zolder met je motor: beginnende vanaf Start-Finish, eerste linkse iets te vroeg aansnijden, er ligt namelijk een vierkant bijgeplakt stuk waar er een hoogteverschil in zit. Je zou niet de eerste zijn die daar zijn voorwiel onderuit ziet gaan door het slechte tarmac. Als het regent, blijf op het rechte stuk van de witte lijnen af aan de rechterkant.
Uitkomen linker goed versnellen en de motor naar links trekken om je beter te positioneren voor de eerste rechtse. Voor het insturen kan je mikken op de witte streep van de pitstraat uitgang, die loopt ongeveer een 2 meter van de binnenkant, daar kan je perfect overheen op het uiteinde van de  streep om perfect uit te komen.
Je komt dan aan de apex van de eerste rechtse en laat hem dan lichtjes naar buiten lopen. Zorg dat je ongeveer 3 meter van de buitenkant blijft want dan kan je vol op het gas door de rechtse knik. Als je te veel naar buiten zit moet je wat van het gas af om de knik in te sturen. Als je te veel aan de binnenkant zat kom je bij het uitkomen van de knik te snel richting de graskant.
Dan laat je hem compleet tot aan de buitenkant lopen voor de Bianchi in te sturen. Ik zie dikwijls mensen die daar opmerkelijk vroeg beginnen remmen. Een beetje remmen is voldoende, Je kan hem daar redelijk laten lopen, helemaal aan de binnenkant is het een beetje hobbelig, zo een 50cm van de curbs blijven is perfect, tenzij je een goed afgesteldevering hebt, dan kan je hem voluit aan de binnenkant nemen. Uitkomen Bianchi bocht staat aan de buitenkant de geluidspaal. Heb je teveel geluid bij deze geluidsmeting naar krijg je de zwarte vlag en moet je het circuit verlaten. Meestal krijg je hierna nog wel 1 herkansing.
Op het einde van het lange rechte kan je je rempunt berekenen aan de hand van de afstand van de brug. Je kan telkens een tikkeltje later proberen als je nog ruimte over hebt. Zo ver mogelijk tegen de rechterkant en zeker niet te kort en te vroeg insturen voor die chicane. De tweede helft van de chicane heeft namelijk aan de rechterkant een serieuze bult om het "afsnijden" te belemmeren. Zeer moeilijk om deze op hoge snelheid perfect te kunnen nemen.
Dan omhoog de sacramentsheuvel op en zo ver mogelijk aan de rechterkant blijven zodat je de afzink van de heuvel niet te scherp maakt. Met een pk-monster juist voordat je op de top bent even schakelen en insturen want dan maak je geen overbodige wheelie en kan je het gas er redelijk ophouden voor de meeste fun. Bovenop de bult dus ongeveer een meter van de rechterkant blijven en dan mik je zodat je ongeveer midden in de afzink aan de linkerkant tegen de lijn uitkomt. Zo kun je lang de gas erop houden en toch goed uitkomen voor de chicane.
 
De Gilles Villeneuve chicane kan je de curbstones makkelijk afsnijden. Zo veel mogelijk een rechte lijn proberen te maken via de curbs. Uitkomende de tweede knik van de chicane zoveel mogelijk links proberen aan te houden anders kom je te krap uit voor de aansluitende laatste rechtse. Hier blijf je op het asfalt omdat de curbs daar nogal hoog en vettig zijn.
Opnieuw links buitenkant houden, veel rijders hebben daar al de neiging om al een beetje naar de binnenkant te laten lopen voordat je echt moet gaan insturen voor de terlaemenbocht. Ook hier weer ietsjes van de binnenkant wegblijven, ook hier weer een beetje oneffenheden.
Dan kom je over de bult tijdens je race experience Zolder waar de tweede geluidsmeting staat aan de rechterkant. Vlak op de bult schakel ik nog eentje omhoog. Als je op de bult hem gas open houdt zou hij wel eens kunnen wegschuiven.
Richting rode-kruis (ziekenhuisbocht) heb je links dus ook weer de afstandsborden staan, ideaal om je rempunt op af te stemmen tijdens de circuitdagen Zolder.
Zorg zeker dat je de haarspeldbocht niet te wijd uitkomt, dan kom je weer in de proberen met de daarop volgende knik waar de curbs smerig oneffen liggen en kan je niet goed op het gas richting de Jacky Ickx chicane.
Richting laatste chicane (Jacky Ickx) Heb je opnieuw aan je linkerkant de afstandsborden, maar ik bereken mijn rempunt op de betonnen muur. Tijdens de leren racen cursus moet je op de afstandborden letten maar soms zijn er andere en betere herkenningspunten. De muur stopt precies waar ik moet beginnen met remmen met de Zolder race trainingen en kan ik precies genoeg vertragen voor de laatste chicane.
Voor de Jacky Ickx kun je best bij de eerste helft een beetje opofferen en links blijven voor goed de tweede helft te kunnen uitaccelereren.


 
Historie Circuit Zolder
Racen in deze hoek van het Limburgse deel van België gebeurt al sinds de jaren vijftig. De Zolder motorclub organiseerde al een aantal jaar lang evenementen rond het plein van de stad en besloot toen iets duurzamers te gaan zoeken en minder gevaarlijk. Een bebost gebied aan de rand van de stad dichtbij het kanaal bleek ideaal omdat het al een aantal wegen had die konden worden samengevoegd om een circuit te vormen. De nieuwe eigenaar Antoine Palmers de Terlaemen stemde in met de voorstellen om daar races te organiseren op voorwaarde dat het nieuwe circuit zijn naam droeg. Hoe dan ook, de Omloop van Terlaemen opende zijn deuren in 1961.
Het parcours was vrij primitief hoewel een aanzienlijke stap omhoog als je het met het oude stratencircuit vergelijkt. De exacte lay-out van deze is enigszins verloren gaan in de loop van die tijd en het was tijd om het circuit verder aan te pakken en te verbeteren voor het racen op circuit Zolder.
Het huidige circuit kreeg pas echt aanzien in de jaren 60 toen de locale motorclub AMC Bolderberg er wedstrijden organiseerde en besloot het circuit meer aanzien te geven door Nederlander John HugenHoltz het circuit opnieuw liet ontwerpen. De officiele opening hiervan was op 19 Juni 1963.
In 1964 werd er gelijk al een Formule 2 wedstijd georganiseerd en in de jaren hierna kreeg het Zolder motor racing circuit steeds grotere evenementen waaronder de Formule 1 In 1973. Vanaf 1970 was het spannend of het circuit van Zolder de F1 kon organiseren. In 1972 was deze eer toegeschreven aan het circuit Nijvel maar in 1973 was het dan raak. Op het laatste moment dreigde het nog mis te gaan omdat de experts bang waren dat het asfalt het hoge vermogen niet aan kon en daardoor kapot gereden zou worden. Helaas was dit waar en kwam er een protest van de coureurs omdat hun veiligheid in het geding was. Gelukkig kon er met spoed aanpassingen gedaan worden zodat het raceweekend kon doorgaan.

F1 circuit Zolder
In deze tijd was de baan 4,2 kilometer en is tegenwoordig ruim 200 meter korter waardoor de lengte circuit Zolder op 3977meter uitkomt. De basis van de layout bleef ongewijzigd met de diverse aanpassingen maar in 1972 werd een chicane gebouwd voor de Sacramentsheuvel om de snelheid er enigszins eruit te halen. In 1975 werd de Jacky Icks chicane aangelegd en in 1983 de Villeneuve chicane. Een heleboel maatregelen dus om de snelheid te drukken en dat heeft ervoor gezorgd dat het circuit Heusden Zolder nu een stop en go circuit is maar waar bruut vermogen erg welkom is. Op Spa-Francorchams heb je nog meer vermogen tot je beschikking nodig maar gemiddeld gezien hoef je op Spa minder te remmen waardoor de remmen minder heet worden.
Zolder circuit werd internationaal mede bekend door het dodelijk verongelukken van Gilles Villeneuve die in een ultieme poging om de pole position te veroveren voor de Grand Prix in 1982 met zijn Ferrari tegen de RAM van Jochen Mass knalde die zijn uitloopronde reed. In de jaren 90 werden er steeds meer circuit dagen Zolder georganiseerd waardoor straatrijders met circuit Zolder konden kennis maken voor een unieke rijervaring en een verbetering van de vaardigheden. Er kwamen steeds meer mogeijkheden voor vrij rijden op circuit Zolder en zo namen de trackdays enorm toe. Mijn 1e trackday boekte ik namelijk ook hier zodat ik zelf kon rijden op circuit Zolder. 
In 2006 werd de omloop voorzien van een nieuwe asfalt laag omdat de oude vol met gaten zat. Op 5 april 2007 werd er begonnen aan het verbouwen van de chicane voor de sacramentsheuvel om de veiligheid te vergroten voor het zelf rijden op circuit Zolder. Ook werd de pitstraatuitgang vergroot voor het racen op Zolder. 
 
 


Zolder kalender 2022
Het Heusden Zolder circuit heeft een strakke agenda voor de circuitdagen die op het circuit van zolder worden georganiseerd. De Zolder circuit kalender is een flinke puzzel en hierdoor wordt de race kalender pas in Januari volledig bekend gemaakt. Dit is een maand later dan de andere circuits dus de circuitrijders moeten even wachten met het plannen van hun race experience.
Hou er verder rekening mee dat het afstand van verhaal ondertekend moet worden waarbij je aangeeft bekend te zijn met de geldende regels en hier akkoord mee gaat. 
Kalender Zolder 2022.
Wil je altijd al eens op het circuit van Zolder rijden of racen? Trek dan eens de stoute schoenen aan en boek eens een dagje circuitrijden. Met je eigen motor racen op het circuit van Zolder of boek je liever een compleet verzorgde trainings dag op een huurmotor? Voor iedereen is er wel een geschikte training op circuit en te oefenen voor je races. 

Wil je je racelicentie Zolder halen en zo meedoen aan races van de FMB BMB? De BMB is de Belgische motor bond die zorgt voor de reglementen, controles en de wettelijke procedures.
Op de site van de Belgische motorrijdersbond vind je alle informatie om je racelicentie Belgie aan te vragen. De formulieren kan je er downloaden, invullen en opsturen ter goedkeuring en zo je racelicentie halen om te gaan racen.  Hier vindt je ook de racelicentie kosten en info over motorritten, motoren en toerisme. De motorsite is speciaal voor alle motordisiplines en de verschillende motortreffen in Belgie. 

 

Circuit Zolder plattegrond
Het race circuit Zolder is 3,977 kilometer lang, heeft 10 bochten en 3 chicanes. Er zijn 2 rechte stukken. Ronde record is 1:12min en voor de motorfietsen 1:30,638

Plattegrond circuit Zolder

Circuit rijden cadeau
Is er iemand jarig? Geef hem of haar een dag circuittraining cadeau waar zelf rijden op het circuit van Zolder mogelijk is. Tijdens zo’n circuit training kan je even lekker racen op circuit van Zolder zonder je druk te maken dat je te hard rijdt. Heb je geen ervaring met vrij rijden? Dan kan je ook instructie krijgen bij de circuit organisatie. De organisaties van het circuitrijden leren je met plezier de nodige vaardigheden voor nog meer rijgenot. Circuit rijden Zolder met je eigen motor is het beste omdat je nu eenmaal op je eigen motor de vaardigheden telkens moet gaan toepassen, ook na de circuitdag. 
Na afloop kan je de Zolder foto’s terugvinden via de organisator van je circuitdag. Enorm leuk om jezelf in actie te zien op de foto en je kan de circuitpics dan ook bestellen via de website van de circuit fotograaf.
 
Circuit zolder live streaming
Live stream aanzetten voor circuit zolder vrij rijden is via diverse kanalen mogelijk. De bekendste zijn Speedhive, Raceresults of Mylaps zodat je de motor race rondetijden kan terugzien van het vrij rijden of de track days.
Rondetijden Zolder van de groep minder snel kan je vinden op www.raceresults.nu Zoek op deze site “trackdays motor" en vervolgens “race circuit zolder". Als laatste de datum van de Zolder trackday die je geboekt hebt en je ziet je rondentijden in de verschillende sessies. Heb je tijdens deze circuitdag Zolder een leuke rondetijd gereden dan kan je er over nadenken om voor je volgende circuitdag vrij rijden te reserveren. We raden je aan om eerst minimaal 2 circuitdagen te boeken onder begeleiding van een motorrijinstructeur waardoor je de nodige circuitervaring op doet voor het vrij rijden. Deze motor training is erg belangrijk om de nodige rijvaardigheden aan te leren zoals de zithouding, kijktechniek, volgorde van handelingen en positie voeten op de steppen. Dit is niet alleen op het circuit belangrijk maar ook zeker voor op de openbare weg.
 
Otobar
Op de paddock vind je het paddock restaurant. In het circuit restaurant op Zolder zal je een gezellige race ambiance aantreffen. Je kan er terecht voor een drankje, een snelle hap tijdens de middag of een lekkere avondmaaltijd. Alle gerechten kunnen ook afgehaald worden. Ideaal dus om tijdens je trackday even lekker de warme stoofvlees schotel op te peuzelen zodat je daarna in de middag weer genoeg energie hebt om het circuit van Zolder op te gaan voor een aantal rijsessies.
Je kan in de Otobar ook je verjaardag vieren of met je motorclub samenkomen waarbij er diverse formules mogelijk zijn voor een ideaal feestje op een namiddag.
Hotel Zolder
Hotel Heusden Zolder circuit is erg dichtbij het circuit en in de directe omgeving zijn niet erg veel hotels te vinden. Een aanrader is Hotel de Pits en ligt in de plaats Heusden Zolder en vlakbij het circuit. Dit hotel ligt om precies te zijn tegen de paddock aan van motorschool Zolder. Op het dakterras van hotel de Pits heb je prachtig uitzicht op het rechte stuk en de andere bochten van circuit Terlaemen. 
Adres hotel de pits Zolder: Sterrenwacht 143, 3550 Heusden Zolder, België

Circuitdag Zolder
 
Camping circuit Zolder
Heb je geen zin om in een hotel te slapen en wil je alles van dichtbij blijven meemaken? Dan is de camping op circuit Zolder echt iets voor jou want het is de overnachtingsplaats voor de echte racefans. Naast de verschillende hotels en B&B in de omgeving is er ook de exclusieve camping binnen het domein van Circuit Zolder. De camping ligt in het bosrijke centrale gedeelte en zorgt voor de nodige verkoeling tijdens de warme zomerdagen.
De camping is geopend tijdens de MENZO 24 Hours of Zolder van donderdag tot zondag. In voorverkoop zijn er enkel weekend camping tickets te koop aan € 90,00 (gebruik sanitaire voorzieningen en elektriciteit inbegrepen). In deze prijs zijn geen toegangstickets inbegrepen. Deze dien je apart te kopen.
Kostprijs ter plaatse naargelang de nog beschikbare plaats(en) : € 30,00 per tent, camper of caravan per nacht en per 25m² (gebruik sanitaire voorzieningen en elektriciteit inbegrepen) In deze prijs zijn eveneens geen toegangstickets inbegrepen. Deze dien je apart te kopen. Zit je op de camping en wil je weten wat er op circuit zolder vandaag te doen is dan kan je er gewoon even heen lopen. Makkelijker kan niet.
 
Circuit Zolder adres:  Terlaemen 30, 3550 Heusden-Zolder

 

 

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.
*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?
*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?
*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt
Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:
https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina/

Rijtechniek