TT circuit Assen

Het circuit van Assen is een echt motor circuit.

In dit blog vertel ik je graag hoe je het beste zelf een rondje over Assen kan rijden of racen en in welke versnelling. Ook veel tips en info over de bochten en waarop je moet letten. Daarnaast het verhaal over de Historie van TT Assen en de tal van grote evenementen die plaats vinden op het circuit.

Vroeger ging ik bij mijn vader achterop de motor naar de TT van Assen en later met mijn motorvrienden en vrienden naar de superbikes en British superbikes. We wonen in het Westland en daar praten de “Westlanders” nog steeds over Jack Middelburg. Jumping Jack was uniek en een absolute held in de motorsport en werkte hard in zijn kassenbouw bedrijf om de motorrace te kunnen betalen. Hierdoor was ik al jong aangestoken door het motor virus.

Daarnaast hou ik van alles wat met snelheid te maken heeft dus al snel had ik het plan om gelijk met mijn 18e verjaardag het motorrijbewijs te halen en ooit met de top van de Nederlandse wegrace sport mee te doen. Dit was een droom die op dat moment nog heel ver weg leek. Maar na tal van circuitdagen, Zomer avond Competitie en de Ow Cup was het in 2006 dan echt zover en reed ik mijn 1e race bij het ONK tijdens de Gamma Racing Days. Barry Veneman en Arie Vos streden voor de winst en de 60.000 toeschouwers gaven mij enorm veel energie en voldoening. De voorliefde voor het TT circuit is enorm en nog steeds rijd ik met regelmaat op het Assen circuit en blijf dit voorlopig doen. Ik geniet ervan en heb het idee nog steeds niet mijn grens te hebben bereikt.

 

Inhoudsopgave

TT Assen

Verleden en heden TT Circuit

Het TT-Circuit Assen (ook bekend onder de naam Circuit van Drenthe) is het bekendste circuit van Nederland en wordt voor onder meer tijdens de TT van Assen, WK Superbikes en het Brits kampioenschap superbike competitie gebruikt. Tussen 1925 en 1954 werden de wedstrijden op een stratencircuit verreden. Sinds 1955 ligt er een permanent circuit wat vervolgens meerdere keren is aangepast om tot de huidige opzet te komen.

Het circuit van Assen is diverse keren aangepast. In 1955 werd het vernieuwde circuit met een lengte van 7705 meter in gebruik genomen. Dit resulteerde in een ongekend hoge interesse van buitenaf in het circuit door het vloeiende karakter en de hoge snelheid. Net zoals Spa is het circuit van Assen enorm snel. 

In 2005 en 2006 werd het tot inmiddels 6027 meter ingekorte circuit grondig gerenoveerd. De noordlus van het circuit werd grotendeels verwijderd en daarmee de totale lengte met meer dan een kilometer ingekort. Hiermee ontstond aan de noordkant van het circuit een compacte structuur die vanaf de omliggende tribunes goed is te overzien. De bochten van het nieuwe gedeelte kregen de namen van oude bochten. Het huidige circuit heeft een lengte van 4545 meter en een breedte van 10 meter. Het langste rechte eind is 970 meter.

In het merendeel van de vele bochten loopt het wegdek af naar de binnenkant. Dit, tezamen met het zeer stroeve asfalt, maakt dat er hoge bochtensnelheden mogelijk zijn. Hierdoor is het circuit van Assen een echt rijderscircuit en de rijders met de meeste durf en ervaring zijn hier duidelijk in het voordeel. Ook als het wegdek nat is blijft de grip hoog.

Wat betekent tt assen nu eigenlijk? TT staat voor Tourist Trophy en is een jaarlijkse motorrace op het Circuit van Drenthe bij Assen, in de Nederlandse provincie Drenthe.

 

Circuit Assen kalender --> Bekijk kalender

 

Het WK Superbike rijdt in 2024 op 19-20-21 april op Assen en daarnaast rijdt dit kampioenschap (wat gebaseerd is op productiemotoren) op diverse continenten. 

De moto GP kalender is een overzicht van alle wedstrijden die in dit kampioenschap met fabrieksmachines worden verreden over de gehele wereld. 

Hieromder de motogp kalender van 2024

MotoGP kalender 2024

Ronderecords Assen

Op 3 augustus 2007 werd het ronderecord verbroken door Jos Verstappen. Met een A1GP-bolide zette hij een tijd neer van 1.32.824. Deze tijd bleef niet heel lang staan: 12 augustus 2007 was het Andreas Wirth met zijn 3 jaar oude Lola Champ Car, die het record bijstelde naar 1:28.276, ruim 4 seconden sneller dan Jos Verstappen.

Nico Hulkenberg reed volgens de hand geklokte tijdwaarneming een 1:17.7 op 6 Augustus 2017 en was daarmee dus ongeveer een seconde sneller dan de huidige snelste ronde. Het officiële ronderecord staat overigens op naam van Ingo Gerstl. Tijdens een BOSS GP-race deed Gerstl 1:19.371 over de 4,5 kilometer lange baan.

Ter vergelijking: het ronderecord voor de MotoGP staat op naam van de Spanjaard Marc Marquez. In 2015 reed hij op een Honda naar een tijd van 1:33:614 tijdens de race van de Dutch TT, een kleine 15 seconden langzamer dan Bourdais in zijn Champ Car. De snelste ronde ooit gemeten op een motorfiets op het huidige TT-circuit staat op naam van de Italiaanse MotoGP coureur Valentino Rossi, hij reed op een Yamaha tijdens de kwalificatie voor de Dutch TT van 2015 een tijd van 1:32:627.

Vanwege de fusie tussen de Champ Car World Series en de Indy Racing League was de komst van de Champ Cars naar Assen een eenmalig avontuur: in 2008 waren er daardoor geen races in Europa van de nieuwe klasse die IRL IndyCars heet.

Na een succesvol debuut in 2010 kwam in juni 2011 de Superleague Formula naar Assen voor de openingsrace van het seizoen. Verder is er in 2010 opnieuw een wijziging doorgevoerd aan het circuit. De bocht 'Ruskenhoek' is veranderd en wat sneller geworden, maar de lengte van het circuit is daardoor ook 10 meter ingekort. Het gewijzigde traject wordt vooralsnog alleen gebruikt tijdens het BSB, WK Superbike en de MotoGP races. Voor de nationale coureurs die moter racen en trackdays rijden wordt gewoon de oude Ruskenhoek gebruikt. 

Het zou leuk zijn als Max Verstappen met een nieuwe formule 1 wagen een super tijd zou neerzetten. Want dat het nog sneller kan is zo goed als zeker.

Het tt-circuit heeft voor de Nederlandse coureurs al vele hoogte punten bereikt. In 2015 en 2016 scoorde Michael van der Mark diverse podiums in het WK Superbike op een door Ten Kate Racing Products geprepareerde Honda CBR1000RR. Hiervoor wist coureur Michael meerdere malen te winnen op EK en WK niveau op een Supersport machine waarbij hij zelfs in 2014 wereldkampioen werd in de WK Supersport 600 klasse op een Ten Kate Honda CBR600RR.

 

Plattegrond TT circuit Assen Layout

TT circuit Assen plattegrond

Lengte circuit Assen 4555 meter

Nederlandse TT winnaars

Een andere grote Nederlandse coureur is Wil Hartog. In 1977 deed Wil Hartog op onvoorstelbare wijze de GP 500cc te winnen op een natte baan. Wil was  ziek en had de dag ervoor tijdens de trainingen op bed gelegen. In die tijd moesten de coureurs de motor zelf aanduwen bij de start. Wil Hartog was groot en sterk en kon als enige de motor aanduwen in 3 stappen als hij fit was. Ondanks dat hij zich met de start van de race zich nog erg slap voelde, besloot hij de motor in 3 stappen aan te duwen. Dit was een groot risico want het was of vallen of snel er vandoor gaan. Het werd dit laatste en Wil voelde zich na 200 meter niet meer ziek en won de race!

Daarna in 1980 won de Westlander Jack Middelburg op het tt-circuit en scoorde daarmee waardevolle punten voor de wereldtitel. Jack startte van pole position maar doordat hij pennen in zijn been had van een eerdere crash verloor hij 20 plekken bij de start omdat Jack niet goed kon lopen. De baan droogde snel op waardoor de bandenkeuze voor slicks de juiste was en Jack Middelburg met ruime voorsprong kon winnen en de concurrentie het nakijken gaf. Jack deed niet veel aan trainingen mee, hij trainde gewoon op de openbare weg of richting het stratencircuit. Zo kon dat vroeger nog en bespaarde hij op die manier veel kosten. Tijdens deze historische overwinningen stonden de toeschouwers op de banken om hun helden toe te juichen. Helaas is Jack overleden door een crashe op het stratencircuit van Tolbert.

 

Ook eens op het circuit van Assen of Zandvoort rijden? Bekijk HIER onze kalender. 

 

Toekomst TT Assen

Het circuit heeft sinds 2020 nieuw asfalt om zo de hoge kwaliteit te blijven handhaven. Daarnaast hebben ze sinds Juni 2017 al een nieuwe tribune voor de haarbocht met VIP gedeelte met 10.000 zitplaatsen. Een aantal taluds zijn opgehoogd waardoor steeds meer publiek de races goed kunnen zien. Er zijn nog veel meer plannen. Er komen nog een paar tribunes bij en de oude tribunes worden vernieuwd. Er komen ook meer evenementen pleinen voor meer vertier tussen de races in en na de laatste race kan je gezellig blijven hangen op de pleinen. Dit is veel leuker dan achteraan aan te sluiten in de file. Wij vertrekken altijd om 20.00 uur en rijden dan zo naar huis toe. Ook het aantal toiletgebouwen en horecapunten gaat uitgebreid worden zodat je minder lang hoeft te wachten. Kortom, de toeschouwers staan centraal in alle plannen.

Een ander heel belangrijk punt is het veilig verlaten van het circuit door de coureurs met hun motors. De ingang van de pitstraat ligt nu op een lastig punt waardoor rijders elkaar snel raken op dit punt. De ingang van de pitstraat is inmiddels flink verbreed zodat iedere rijder veiliger het circuit kan verlaten.

Het TT circuit beschikt over moderne technieken waarbij een camerasysteem aanwezig is om alle bochten op het circuit te overzien. Ook dit systeem is vernieuwd worden met nog meer mogelijkheden en scherpere beelden als gevolg. TT Assen gaat dus echt met zijn tijd mee en is telkens vernieuwend bezig.

Dat het circuit van Drenthe met zijn tijd meegaat is te zien aan de zonnepanelen die er neergezet zijn. De motoren kunnen nu op de parkeerplaats droog gestald worden onder het grootste zonnepanelen veld van Nederland. Erg mooi deze groene energie en de dubbel functie is erg luxe voor de motorrijders.

Nog even geduld en dan staat er naast de TT hal Assen ook een hotel, casino, en een TT plaza, waar van alles gaat gebeuren op het gebied van motorsport.

En als laatste heeft de provincie en gemeente het over een treinstation naast het TT circuit. Dit zou natuurlijk geweldig zijn voor alle bezoekers van het TT circuit want het huidige station ligt nabei het centrum.

Kortom, er zijn veel plannen die gerealiseerd moeten gaan worden. We zijn erg benieuwd want alles bij elkaar leverd nog meer banen op in Assen en de omgeving. 

 

MotoGP tijdens de TT Assen 2024

Motogp Assen is het grootste motor racing evenement wat jaarlijks op het TT-circuit plaats vind. Met de MotoGP als koningsklasse en publiekstrekker zitten de tribunes bomvol met op de wedstrijddag doorgaans meer dan 100.000 toeschouwers. Het mooie nieuws is dat de MotoGP het contract met het Tt circuit verlengd heeft tot en met 2026 en het WK Superbike tot en met 2021. Deze zekerheid zorgt ervoor dat er met vertrouwen investeringen gedaan kan worden. 

Het TT Assen programma van 2024 vindt plaats op vrijdag 28 juni, zaterdag 29 juni en zondag 30 juni.

Hoelaat begint de tt van Assen? Om 8:30 beginnen de warm-up sessies en om 11:00 is de 1e race die met de Moto3 begint.

Hoelaat is de tt van Assen afgelopen? Omstreeks 15.00 zijn de GP klasses afgelopen maar hierna is nog altijd een leuk naprogramma met verschillende races.

Hoeveel bezoekers zijn er met de tt van Assen? De laatste jaren waren er ruim 100.000 toeschouwers en dit aantal loopt op doordat de races op Zondag worden verreden en niet meer op de Zaterdag. 

Wat zijn taludplaatsen met de tt van Assen? Naast tribunes rond het circuit zijn er verhogingen aangelegd van ongeveer 7 meter hoog waar je op kan staan of zitten en daarvandaan de races beter kan volgen. 

Wat kost entree tt Assen? Taludkaarten beginnen bij 59,- en tribunekaarten zijn vanaf 69,- te koop bij de voorverkooppunten.

Het jaarlijkse programma kan je makkelijk vinden door dit even op google op te zoeken. Naast de motogp is er de Moto2 en de Moto3 klasse. Deze 3 klassen worden allemaal verreden met fabrieksmachines welke dus niet in de winkel te koop zijn. De fabrikanten ontwikkelen en bouwen zelf de motoren volgens het reglement wat door DORNA wordt opgesteld.

Iedereen dient zich hieraan te houden en er vinden dan ook technische keuringen plaats voor en na elk raceweekend. Ze zijn nu al zover dat een MotoGP motorfiets meer dan 270pk, 157kg rijklaar weegt en kan een topsnelheid halen van boven de 360 kilometer per uur.

De MotoGP tickets zijn het hele jaar via internet te bestellen. Let op, in de laatste week voor het evenement kan je alleen de entree kaartjes bij de kassa kopen.

De TT is al jaren een publiekstrekker en daardoor is er enorm veel gezelligheid op de TT campings. Er zijn zowel rustige als luidruchtige campings waarbij het erg leuk is om even over of langs de luidruchtige campings te lopen.

De nacht van Assen op Zaterdagavond is enorm gezellig. Niet alleen de racefans maar ook de plaatselijke bevolking maken er een gezellig feest van in de binnenstad. Alles bij elkaar enorm veel mensen en voor ieder wat te doen.

 

Het TT circuit en de formule 1

De directie en het management lijken geïnteresseerd in de F1. Dit is natuurlijk reuze interessant als inkomstenbron maar daarnaast zorgt het voor andere problemen. Het is helaas geen eenvoudige opgave omdat hiervoor het circuit aangepast moet worden en zijn voordelen als motorfiets circuit niet mag verliezen.

Er is in 2017 een 10 jarig contract getekend om de motogp te mogen blijven organiseren en hier hoort een bepaalde staat, veiligheid en layout van het circuit natuurlijk bij. Of de formula 1 naar Assen komt is dus maar de vraag. Ook de FIA heeft hierin een duidelijke stem. Toch denk ik dat het circuit zijn motor karakter kan blijven behouden na wat aanpassingen en zo ook de Formule 1 naar Assen kan komen. We wahten af...

Als er een goede compromis gevonden kan worden dan zou dit natuurlijk ideaal zijn. De gemeentes en provincie zien het wel zitten omdat het voor een financiële impuls zorgt in de regio.

De horeca en de middenstand zien in ieder geval hun omzet groeien door de extra evenementen die er zijn op het circuit. Het lijkt erop dat tijdens de nacht van Assen opeens iedere winkel een café of restaurant is begonnen.

Al deze mensen overnachten vaak in 1 van de hotels in Assen zoals hotel Assen, vd valk en de bonte wever waarbij van der Valk onze favoriet is.

 

Jack's Racing days

Neem nu de Jack's racing days met Lee van Dam aan het roer. Een evenement met autosport en motorsport op dezelfde dag. In de avond wordt de baan geveegd waarna de motorfietsen in de ochtend rijden en in de middag de auto’s. Diverse grote demo’s worden er gegeven door bekende coureurs.

Zo heeft Michael van der Mark, Max Verstappen en Dani Pedrosa al meegewerkt om naast de spannende races mee te werken aan een mooi aanvullend programma. Tijdens deze demo's is het geen doel om zoveel mogelijk rondjes te rijden maar om het publiek een indruk te geven wat er allemaal mogelijk is en om het geluid te laten horen.

Paar jaar geleden had Red bull racing Max Verstappen toestemming gegeven om een full F1 demo te geven. Hoewel het natuurlijk ook mooie reclame is met ruim 94.000 bezoekers op de tribune.

 

Als laatste de MXGP wat nu een jaarlijks fenomeen is op TT Assen. Er word 26.000M3 zand gestort om vervolgens een uitdagend parcours aan te leggen. Wat langs de hoofdtribune en de vip boxen loopt en zelfs een stukje over de paddock. Het TT circuit heeft de faciliteiten zoals de tribunes, goede aanvoerwegen, toiletten en verkooppunten van drinken en etenswaar waardoor veel toeschouwers kunnen genieten van de races en de sfeer.

Jeffrey Herlings is 1 van de toppers die erg graag racet in de kathedraal van de motorsport. Het is uniek en zowel voor de MX2 als de MXGP klasse is de opzet erg geschikt omdat het publiek erg dichtbij de baan zit.

 

En om af te sluiten is er de jaarlijkse TT run waar je hardlopend een aantal afstanden kan afleggen door het lopen van 1 of meerdere rondes. Door de transponder worden ook de rondetijden van de lopers bijgehouden waardoor er zelf fanatieke wedstrijdlopers naar het circuit komen voor dit prachtgie evenement.

Dit was het tot zover. 

 

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.

*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?

*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?

*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt

Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:

http:// https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina

Boek met rijtips