Motorsport

De wereld van de wegrace en daar omheen.

De wedstrijden bezoeken en volgen op tv is natuurlijk erg leuk maar hoe gaaf zou het zijn als je zelf nog beter gaat leren rijden en ooit zelf gaat motorracen?! Het gaat niet alleen om het eind doel maar jezelf telkens verbeteren geeft een enorm goed gevoel ongeacht je rondetijd. Je kan beginnen door een Motortraining te boeken, je wegrace licentie te halen en je vervolgens in te schrijven voor een race. Maar goed daar gaat dit blog niet over, maar dromen mag toch ieder mens….

In dit blog aandacht voor de verschillende competities, wegrace info en een uitleg over de volgorde van handelingen die je rijder moet verrichten en de opleidingsklassen voor onze jonge rijders en talenten.

 

Inhoudsopgave

 

Verschillende competities

Naast de competities in Nederland zijn er natuurlijk nog veel meer competities en mogelijkheden om te genieten van de motorsport.

Het hoogste haalbare is nu de ow cup met de crt races maar als je hierna wilt doorgroeien ben je aangewezen op de motor dagen in het buitenland. Er zijn vele competities in het race sportsegment. In België heb je de BeNeCup die ook op stratencircuits rijden zoals Hengelo, Chimay en Schleiz. Voorheen werd er ook op Paalgraven Oss gereden net zoals het ONK een paar jaar geleden maar dit stratencircuit is nu helaas van de racekalender af omdat met name de bedrijven op het industrieterrein tegenwerken. Qua keuze voor wel of geen deelname op een stratencircuit maakt iedere coureur in principe zelf de keuze of er aan straatraces wordt meegedaan. Coureurs die wilen Inschrijven voor de Benecup kunnen dit doen via de event manager FMB-BMB. Voor de wedstrijd van bijvoorbeeld het British Superbike op het TT circuit Assen kan nog via de KNMV website ingeschreven worden. Ook de snelste ow cuppers mogen meedoen en is ideaal om je sponsordag te houden tijdens dit exclusieve evenement. Ze kijken hun ogen uit en de maand September betekend bijna einde seizoen waarna de sponsors weer om een gunst gevraagd moet worden voor het volgende seizoen.

Een andere mooie competitie is het superbike IDM in duitsland. IDM betekend: Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft en heeft een mooi scala van verschillende motorrace klasses maar heeft het de laatste jaren moeilijk. Dit komt door de crisis waardoor sponsoren en importeurs afhaakten.

Na lange onderhandelingen met veel vraagtekens ging het IDM in 2016 aan een 2e leven beginnen.Elk seizoen staan er weer een groot aantal getalenteerde Nederlanders aan de start die het IDM zien als springplank richting het WK. 

Als je zelf racet, ongeacht je competitie, denk er eens aan om je raceverslag per e-mail te verzenden aan racesport. Racesport is de grootste motorsport nieuws site met veel bezoekers waardoor je bekendheid verder zal toenemen. Ook kan je alle wedstrijd uitslagen terugvinden op Racesport. Tegenwoordig is er nog een site bijgekomen die het laatste sport nieuws brengt en dat is dutch motorsport en zij doen het ook erg leuk met veel interviews en wedstrijdverslagen.

 

Eigen ervaring IDM

Zelf heb ik 2 keer aan het IDM mogen meedoen. De 1e keer was in 2007 op het Hockenheim circuit in Duitsland en de 2e keer was in 2009 op het TT circuit van Assen Hockenheim was geen succes. Er was een probleem met mijn nieuwe Opel Vivaro bus en daardoor waren we tussendoor erg druk om de terugreis te regelen maar dit ging heel erg moeizaam. Opel regelde geen goed vervangend vervoer waarna uiteindelijk ADAC Duitsland met een oplossing kwam. Dit had invloed op het weekend en aan het einde van race 1 gleed de voorkant onder mij vandaan in de laatste bocht met als gevolg een gebroken frame en voorvork. De motor was totaal afgeschreven. 1 ronde later ging meervoudig kampioen Jorg Teuchert op dezelfde manier onderuit maar zijn motor raakte niet de muur……. In 2009 op TT Assen was de revanche en met succes. In de kwalificatie behaalde ik een 21 startpositie met een 1:42,6 wat een enorme prestatie was omdat ik niet zoals de rest met kwalificatiebanden reed. De baan was op dat moment niet eens helemaal goed droog bij het aanremmen van de Haarbocht omdat het 30 minuten daarvoor had geregend…. oeps. Race 1 eindigde ik zelfs als 14e en race 2 als 17e. Dit was voor het Westerman racing team en mijzelf het maximale resultaat en een beloning voor het harde werken. We hadden veel tegenslagen gehad en dit voelde als een dikke overwinning in dit enorm sterke deelnemersveld. De grote teams, de oud WK rijders en de jonge talenten zorgen ervoor dat het IDM een geweldig kampioenschap was (en nog steeds) tussen nationaal en WK niveau) De baankennis van het assen circuit speelde in mijn voordeel en de afstelling van de motor hadden we goed voor elkaar en dat helpt natuurlijk enorm.

Om verder te komen in de wegrace zijn er op hoog wedstrijd niveau geen circuittrainingen meer. Je moet het dan echt zelf doen met je team en eventueel de hulp van je teammaat. Meestal als de teammaten even snel zijn helpen ze elkaar niet meer omdat je teammaat verslaan prioriteit nummer 1 is. Daarnaast zijn de aanpassingen en doorontwikkelingen aan de circuit motor erg belangrijk. Hiermee ben je eigenlijk nooit klaar dus van een basissetting is meestal geen sprake.

Ik heb geleerd in de jaren dat ik racete, dat als je ECHT skylimit gaat, dit erg goed kan uitpakken. Door overal gewoon net iets later te remmen, nog harder in te sturen, actiever te rijden en nog eerder op het gas en dan rij je zo een seconde van je snelste tijd af. De drang naar een nog snellere ronde moet groot zijn. Iedereen zegt te gaan voor maximale prestaties maar doen ze dit ook? In het koppie van de coureur is er natuurlijk altijd de drang naar levensbehoud en dit gevoel word sterker als de rijder boven de 30 jaar is.

Telkens als de coureur van de baan komt wil de technische staf zijn bevindingen op de motor weten. Daarnaast is er de datalogging als hulpmiddel om sneller tot een nieuwe afstelling te komen. Na het aanhoren va de coureur en het bestuderen van de data kan er worden nagedacht over een nieuwe afstelling van de elektronica, geometrie, vering, banden, bandendruk en tandwielverhouding.

Voor elke training, kwalificatie of race moet je een strategie hebben. Dit is enorm belangrijk. Nadat je de strategie gemaakt heb ga je deze met het team uitwerken door de juiste banden, benzine en eventuele nieuwe veerinstellingen klaar te zetten. Ook de banden en extra banden warm houden door bandenwarmers is een groot aandachtspunt. In de racerij moet je altijd voorbereid zijn in het geval er iets mis gaat. Je plots de band kapot rijd, er een rode vlag is of als het gaan regenen.

Ducati Panigale V4

Tegenwoordig gaat er steeds vaker iemand van het team langs de kant van de baan staan om te analyseren hoe zijn rijder het doet ten opzichte van de concurrentie. Zowel zijn rijlijnen, manier van schakelen, remmen en houding op de motor kan vergeleken worden en later besproken worden met de coureur. Deze rijderscoach en de coureur kunnen dan het beste samen een circuit analyse maken om zo tot snelle verbeteringen te komen. Een bekende riders coach uit Nederland is Wilco Zeelenberg die met Jorge Lorenzo meevoudig wereldkampioen is geworden. Wilco is Yamaha erg trouw en werkt tegenwoordig met Maverick Vinales.

Het is in ieder geval handig dat de coureur en het team zich ruim voor het raceweekend al voorbereid en een circuit analysis maakt met de hulp van de informatie die er op dat moment voorhanden is. Ook het spelen van motor race spelletjes kan helpen om baankennis op te doen. Op de plattegrond schrijf je alles wat je van de layout weet. Waar je juist laat of juist vroeg moet insturen, waar je begint met remmen, wat de herkenningspunten zijn enz. Direct na elke training en wedstrijd vul je dit aan met zoveel mogelijk informatie zoals welke tandwielverhouding je had, weersomstandigheden, veringinstellingen en welke versnellingen je gebruikte in elke bocht en op de rechte stukken.

Het maken of bekijken van onboard filmpjes is natuurlijk visueel een zeer goed hulpmiddel om af te kijken of om jezelf te verbeteren. GoPro levert kleine camera’s die erg makkelijk in het gebruik zijn. Voor 200,- heb je bijvoorbeeld al een Hero 4. Deze gebruik ik zelf ook naar volle tevredenheid. Het is wel oppassen met de bevestiging van de camera. GoPro levert er zeer handige plak strips en houders erbij maar deze kunnen altijd een keer los raken. Zorg ervoor dat de camera altijd geborgd is d.m.v. een ijzerdraadje zodat de camera niet valt, een andere rijder verwond of een motor beschadigd. Tijdens de Racecracks circuit training mag je de camera niet op het lichaam bevestigen en alleen geborgd op de motorfiets. Dit heeft alles met de veiligheid te maken.

 

WK Superbike en WK Supersport

Voor vele motorliefhebbers is dit het vetste kampioenschap om te volgen. De coureurs rijden close en doen niet moeilijk door hun ellebogen te gebruiken. Het WorldSBK is gebaseerd op motoren die in de motorzaken te koop zijn dus de productiemachines. Ze worden compleet aangepast volgens het reglement. De motoren hebben in de winkel 200 pk maar dit is na het tunen van het blok gaat dit snel naar waardes van boven de 240 pk. Dat is niet mis bij een rijklaar gewicht van rond de 180 kilogram. Veel supporters moedigen vooral de teams aan die op hetzelfde merk rijden als zijzelf en natuurlijk hun landgenoten waarbij Michael van der Mark onze Nederlandse held is. Veel merken zijn nu vertegenwoordigd in het WK. Een opsomming van de merken en types: Aprilia RSV4 RF, BMW M1000 RR, Ducati Panigale V4, Honda CBR1000RR, Kawasaki ZX-10RR, MV Agusta 1000 F4 en de Yamaha YZF R1.

In de SS600 word met 600cc machines gestreden om de wereldtitel en is zeer spectaculair. Het grote deelnemersveld zorgt voor veel spanning en het is natuurlijk de springplank naar de Superbikes waar vrijwel iedere rijder wel van droomt. Meervoudig SS600 kampioen Kenan Sofuoglu is in totaal maar liefs 5 keer wereldkampioen geworden en is de koning van de 600. Op WK niveau ging de overstap naar de 1000cc niet zo goed want dat jaar werd hij slechts 18e waarna hij besloot terug te keren naar de WK600 klasse.

Het Nederlandse Ten Kate Racing Team is 1 van de beste teams in deze klasse. Ze wonnen deze klasse in totaal 11 keer. In 2014 met onze landgenoot vd Mark.

 

Circuitdag motor --> Direct inschrijven

 

Opleidingsklassen Yamaha R3 Cup en KTM RC390 Cup

Deze motorfietsen zijn door de fabrikanten ontwikkeld voor het A2 rijbewijs. Inmiddels is door Europa de rijbewijs categorieën alweer verandert dus de merken kunnen weer aan de slag om voor de Europese markt de motoren en vermogens aan te passen.

In 2017 is in Nederland met de Yamaha YZF-R3 een cup opgericht. Deze lichte motoren rijden samen in de baan met de Gamma Yamaha R125 Cup. De R3 is een viertakt en heeft meer koppel en vermogen dan de 125cc tweetakt waardoor er snellere rondetijden mee te realiseren zijn dan met de R125.

Technische gegevens R3 en de RC390 tussen haakjes:

2 cilinder (1cilinder) met 321cc (373cc)

Maximaal vermogen 42 pk (43 pk) bij 10.750 tpm (9.500) en max koppel 29,6 Nm (35 Nm) bij 9.000 toeren (7000) per minuut.

Gewicht rijklaar 169 kilo inclusief vloeistoffen en volle tank (147 kilo droog dus rijklaar met volle tank ongeveer 162 kilo)

Kortom deze cijfers liggen erg dicht bij elkaar. Zou het niet leuk zijn om deze 2 klassen samen te laten rijden voor een nog voller deelnemersveld? Leuke naam voor de combi zou zijn de Light Powertrophy.

 

Waar kunnen jonge kinderen leren rijden?

Op circuits zoals de Junior track Assen of op het Midland circuit Lelystad kunnen de (jonge) kinderen tussen de 6 en 16 jaar motorervaring op doen. Er zijn bij race kids veel mogelijkheden waarbij de kinderen zelfstandig leren rijden en aan de motorbeheersing wordt gewerkt. De instructeur kijkt welke basis vaardigheden je kind al heeft of welke hij of zij nog dient te leren. Vervolgens maken de instructeurs een plan van aanpak waarbij voor ieder kind een persoonlijk lesprogramma wordt gemaakt om sportief maar ook zeker veilig te leren motor rijden.

Alle bikes van onder de 50 cc is in principe een brommer maar er wordt gewoon gesproken over motoren omdat er geen verschil is in het lesprogramma van de 49cc minibikes brommers of de 100cc motoren. Daarnaast maakt dit op het circuit niet uit dus spreken we gewoon van motors. Net zo makkelijk.

De motoren waar de kids hun experience op kunnen doen zijn Pocketbikes, NSF-100 standaard cup racer of een supersport RC390. De pocketbike en minibike is met name geschikt voor de beginnende kinderen van 6 -10 jaar, de nsf 100 racer voor de gevorderde rijder van 8 - 14 jaar en de RC 390 is meer geschikt voor de oudere kinderen met veel ervaring van 14 jaar en ouder. Al deze motoren zijn te huur dus een lage instap om te proeven en te leren van de motorsport. Qua beschermende kleding is er 2e hands veel te koop of te leen voor de 1e kennismaking. Informeer bij Racekids.

Als je kind de basisvaardigheden goed beheerst kan de 1e stap worden gezet om te gaan moter racen. Natuurlijk staat veiligheid voorop waarna de insteek is om de rijvaardigheden en kennis van de motorfiets techniek en de sport in zijn algemeenheid verder te ontwikkelen.

 


 

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.

*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?

*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?

*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt

Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:

http:// https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina

Boek met rijtips