Circuit Mettet voor een leuke circuitdag

Alle handige informatie en tips over circuit Mettet.

Naast het oude stratencircuit waar de formule 2 heeft gereden ligt nu een geweldige baan met vele mogelijkheden. Ik kom er al sinds het circuit in 2010 geopend werd. De sfeer is hier altijd geweldig door onder andere de knusse paddock. 

Circuit Mettet

Doordat ik in het verleden en nog steeds heel veel circuitdagen heb geboekt en omdat ik een circuitdag helemaal geweldig vind ging er af en toe door mijn hoofd dat het geweldig zou zijn om zelf een circuit af te huren en dit te organiseren. Na het motorseizoen van 2008 werd er voor het eerst een begroting gemaakt en er echt serieus over nagedacht. In 2009 beleefde ik een geweldig sportief jaar in het ONK Dutch Superbike en in het najaar had ik tijd om ook echt aan de slag te gaan met Racecracks. Het lukte om op Mettet voor motorseizoen 2010, 2 circuitdagen te bemachtigen en zo was de 1e stap gezet naar mijn volgende droom. Een eerdere droom om ooit O.N.K. te rijden was uitgekomen en nu was het tijd voor mijn volgende avontuur. Ik was inmiddels 30 jaar dus een mooie leeftijd om naast het racen te denken aan de toekomst en mijn ervaring enthousiast te delen met anderen.


Inhoudsopgave

 

Layout circuit Mettet (B) Jules Tacheny

Lengte circuit Mettet: 2300 m

Breedte: 12 m

Rechte lijn: 609 meter lang en 14 meter breed

10 bochten en verscheidene mogelijkheden tot alternatieve circuits voor het scholen van verschillende groepen op hetzelfde tijdstip.

Ronderecord moto: 1'03'55 (2011)

Ronderecord auto: 1'06'87 (2012)

Rondrecord kart (650cc 70pk met gearbox ): 1'05"8 (650cc 50pk zdr gearbox ):1'10"2

30 km van Charleroi

86 km van Brussel

 

Circuit Mettet adres : Rue de Saint-Donat 6, 5640 Mettet Belgium.

Het circuit is gebouwd op een eigen terrein van veertien hectare en werd geopend op 12 maart 2010. Het beschikt over een hoogteverschil van dertien meter. Het circuit is daarbij uitzonderlijk geschikt voor zowel auto’s als motoren en werd ontworpen met de gebruikers in het achterhoofd. Daarbij kunnen organisatoren zelf kiezen of ze bepaalde chicanes al dan niet willen gebruiken.

Het Circuit Jules Tacheny is een racecircuit in Mettet in de provincie Namen in België. Het circuit wordt grotendeels gefinancierd door de Waalse Regering en is aangelegd om de regio van Charleroi op de economische kaart te zetten. Tevens wordt het volle programma van de circuits Spa-Francorchamps en Zolder verminderd door een aantal races te laten verrijden in Mettet en dit blijft zo in 2018. 

Het Mettet circuit ligt 90 km ten zuiden van Brussel en biedt een prachtige baan van 2300 meter lang. Het is circuit is speciaal ontworpen voor motorfietsen (Mettet motor) en biedt een mooi recht stuk van bijna 700m. Het hoogteverschil op sommige delen van het circuit zorgt voor een onvergetelijke sensatie. De lay-out van het circuit maakt het ook mogelijk om het publiek, familie en vrienden te laten profiteren van het uitzicht vanaf de pitline of vanaf het terras op de 2e etage van het paddock restaurant. De tribunes op de natuurlijke helling, bieden een panoramisch overzicht over het gehele circuit.

Een dienstweg omcirkelt het volledige circuit met het oog op het gebruik door interventiewagens, medische hulp en fotografen voor de trackdays op Mettet. Foto's zijn na het evenement te koop.

In 2017 is het complex Pavillon Michel Fiévet opgeleverd. Daarin zijn 5 grote pitboxen opgenomen die bij gehuurd kunnen worden. Ook op de begane grond zijn nieuwe toiletten en kan er nu voor de dames en heren lekker en ruim gedoucht worden want het ziet er erg netjes uit.

Elke bocht kreeg een naam, een eerbetoon aan grote rijders die zich ooit hebben onderscheiden op het circuit van Mettet sinds 1927.

Zelf circuitrijden op Mettet met je eigen motor

Toen wij in 2010 de 1e circuitdag op Mettet organiseerden moesten we ook de vlaggenposten zelf bemannen. We richten race control in en racecontrol ging vervolgens iedere baanpost aansturen met een portofoon en vertelde welke vlaggen er gezwaaid moesten worden. De paddock moest nog verder afgebouwd worden en Inmiddels door de jaren heen zijn de keten veranderd in complexen, de tenten verandert in pitboxen, de baancommissarissen organiseert circuit Mettet nu zelf, de aggregaat is vervangen door pernamente stroom, de paddock is volledig geasfalteerd, er is een camera systeem en zijn er nette toiletten, douches, restaurant, leslokalen en zoveel meer.

Kortom, erg leuk om de ontwikkeling te zien en deze mee te mogen maken van dichtbij. Ik ben trots op iedereen die zich bezig houd met circuit Mettet en probeert om er wat moois van te maken.

 

Restaurant Mettet

Le Métin
Beste restaurant van Mettet met schappelijke prijzen.
Frans, Belgisch en Europees
Rue Albert Ier 123bis, Mettet 5640, België
+32 71 72 54 50

 

Hotel Mettet

Hotel Cobut ligt op een kwartier van het circuit vandaan. Nederlands sprekende personeel en is een goed hotel. Wil je graag dichtbij en voordeliger slapen zonder teveel verwachtingen dan kan je in de herberg terecht zoals hieronder omschreven. 

Op 50 meter vanaf de hoofdingang bevind L’Auberge du circuit. Een slaapgelegendheid wat perfect is voor de racers omdat het niet te duur is en lekker dichtbij. Het is in stijl van een jeugdherberg en er is ontbijt mogelijk voor 10,- maar let op of je al om 7.00 kan ontbijten om zo op tijd te zijn voor de inschrijvingen en briefing op het circuit.

L’Auberge du circuit bevindt zich in het grote gebouw tegenover de oude stands (pitboxen) en biedt 9 tweepersoonskamers en 9 eenpersoonskamers aan van €25,- voor de 1 persoonskamer en 35,- voor de 2 persoonskamer.

De kamers bevinden zich op de 1e verdieping en de dubbele kamers zijn uitgerust met een wastafel voorzien van warm en koud water. De sanitaire ruimtes zijn gemeenschappelijk en er zijn ook 2 wasplaatsen beschikbaar. Lakens en dekens zijn ook aanwezig maar neem zelf handdoeken mee voor de badkamer.

Informatie en reserveringen via info@circuit-mettet.be of +32 71 71 00 80. Liefst 7 dagen van te voren reserveren.

Een luxe bed & breakfast vindt je op 3 km dus 5 minuten met de auto op 1, Rue Prumont, 5640 Mettet, België. Het heet: Les Chambres d'a Cote en hotels kan je boeken via Booking.com.

 

Weer Mettet

Het gematigd zeeklimaat staat hier onder invloed van de Ardennen dat door de hogere ligging van het Ardennenplateau iets kouder en natter is dan in de rest van België. De zomers kunnen hier aangenaam zijn maar men dient er altijd rekening mee te houden dat er een buitje kan vallen.

Overzichtskaart voor de route naar moto circuit Mettet Belgie

 

De 1e stapjes van circuit Belgie

Om een precieze datum vast te stellen over het ontstaan van het circuit van Mettet is moeilijk. We bevinden ons in de vroege jaren ’20 waar enkel zeldzame ‘motocyclisten’ elkaar uitdagen op de wegen en laantjes van die tijd. De eerste race is ontstaan als gevolg van deze schitterende anekdote: Op een dag wil Auguste z’n vrienden overbluffen door op z’n motor een snel rondje rond de huizen te draaien. Eens z’n rondje afgelegd, herinnert hij zich niet meer hoe hij z’n motor moet stoppen. Dus rijdt hij nog een rondje om geen gezichtsverlies te lijden. En nog één, en nog één. Tot na z’n zesde rondje de motor vanzelf stopt omdat hij zonder benzine komt te staan. Zes rondjes zonder te stoppen? Het idee is gelanceerd en zal verder rijpen in meerdere koppies. Er wordt een kleine club opgericht die meteen een aantal proeven organiseert op circuit mettet belgique onder leiding van Jules Tacheny. Daarom heet het nu: circuit jules tacheny. Op 11 september 1927, wordt de eerste echte snelheidsrace georganiseerd in Pontaury, vlakbij Mettet. En de prijzen die te verdienen waren zijn op zijn zachtst gezegd origineel, Saroléa biedt een marmeren buste aan, Gillet een kunstwerk en FN schenkt een karabijn. Beeld je in dat Yamaha een synthesizer zou schenken en Laverda een maaimachine!

Het relaas van de race zoals dat in de kranten is verschenen zegt genoeg: “Locale rijder J.Rops maakt een verschrikkelijke val, raakt een aquaduct en wordt 18 meter ver van zijn machine gegooid. Het toeval wil dat hij in z’n vlucht over de hoofden van zijn moeder en zus vliegt die de race staan te bekijken vanaf het aquaduct. Hij komt er met enkele schrammen vanaf. Z’n moeder en zus komen er met de schrik vrij. Het cafe du circuit of chez hortense: In 1928 vindt de club een definitief stuk voor het Mettet circuit in België. Het betreft de kleine lus van Saint Donant die al enkele jaren niet meer wordt gebruikt. Binnen die lus wordt ook een kleine houten chalet gebouwd welke wereldberoemd zal worden.
 

Circuitdag Mettet

Evenementen zoals de Speed Trophy en de niet te missen Superbiker zijn de belangrijkste wedstrijd events van het seizoen. Voor Moto-liefhebbers organiseerd het Mettet circuit elk jaar een evenement in september / oktober voor de "Superbiker" Dit evenement wordt traditioneel gehouden op het oude circuit ten hoogte van start-finish. Naast de superbiker is circuit Mettet uitermate geschikt voor de supermoto track days. Het nieuwe permanente circuit ligt naast de oude paddock van het voormalige stratencircuit van Mettet. 

Het belgisch kampioenschap supermoto van de benecup, de Belgische Supermoto discipline is sterk verankerd in Mettet. Al dertig jaar lang is Mettet de grondlegger van de Superbiker. Daardoor is het logisch dat de RUMESM positief is tegenover racen op Mettet. Supermotor is 1 van de meest complete disciplines van de motorsport. Het is immers een mix van motorcross en wegrace. De rijders laten hun motoren driften door de bochten en verzekeren het publiek zo elke ronde van spektakel. Voor de 2018 Superbiker zal er een internationaal deelnemersveld  aan de start verschijnen. Het parcour zal bijna identiek zijn aan dat wat gebruikt werd voor de Superbiker van 2017.

Veel rijders die op Mettet rijden reserveren ook vaak een circuitdag op circuit Des Ecuyers, Folembray, Croix Ternois en circuit Clastres in Frankrijk omdat het niet ver vanaf de Belgische grens ligt en het een rollercoaster is. Dit betekend een heel vloeiend circuit waarbij je weinig hoeft te remmen. Hou je meer van een stop en go circuit waarbij je veel moet remmen en optrekken dan zijn de circuitdagen Zolder echt wat voor jou om deze kick te beleven.

Supermoto is een motorsportdiscipline waarin er fanatiek gedrift wordt. De races worden verreden op een circuit van deels asfalt, deels terrein. De vele sprongen versterken nog eens het spectaculaire gehalte. De verschillende categorieën laten het toe om een maximum aan rijders, wat hun niveau ook is te laten deelnemen. De prestige klasse zal de meest bevochten klasse zijn. De categorie van de ‘quads’ zal met de gave races bij het publiek zeker ook in de smaak vallen. Kortom, genoeg te zien en te beleven.

De circuit Mettet kalender word jaarlijks eind November bekend gemaakt waarna je kan inschrijven voor 1 van de circuitdagen zodat je zelf kan motorrijden op circuit. 

De BeNeCup komt ook graag op Mettet en op het circuit van Croix Ternois in Frankrijk. De BMB kalender 2022 zal in December 2021 bekend worden gemaakt. 

Ook de ZAC (zomer avond competitie) reist ieder jaar af naar Mettet voor een sprint racing wedstrijd hoewel dit meestal met een vliegende start is omdat er niet altijd met een staande start vertrokken mag worden in verband met de vergunning. 

Een ander leuk evenement wat met een opmars bezig is: de dag van de motorrijder en vindt ieder jaar in Maart plaats. Het is een erg leuk evenement en de moeite waard om te bezoeken met uw motorfiets. 

 

Tot zover de info over Mettet.

 

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.

*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?

*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?

*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt

Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:

http:// https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina

Boek met rijtips