Welke racemotor geschikt voor circuitrijden?

De sportiefste en snelste motoren uitgelicht die te koop zijn in de motorzaak.


Inhoudsopgave
•    Aprilia RSV 4 RF
•    BMW S1000 RR
•    Ducati Panigale 1299, Ducati 1098, Ducati 1198
•    Ducati Panigale V4
•    Honda CBR1000RR en Honda Fireblade
•    Kawasaki ZX10R / RR
•    KTM RC8
•    Suzuki GSXR 1000
•    Yamaha R1
•    Ducati 749, Ducati 748
•    Honda CBR 600 RR
•    Kawasaki ZX6R Ninja
•    Suzuki GSXR 600
•    Triumph Daytona 675
•    Yamaha YZF-R6
•    budget motoren
•    Motorbladen

Ducati Panigale V4 

Om niet belemmert te worden door je motorfiets tijdens een circuittraining of motorrace kan je het beste een sportmotor aanschaffen. Hoewel de rijder vaak de beperkende factor is kan je ook op een minder sportieve motor hard rondgaan op de weg of tijdens een circuitdag. In dit blog richten we ons op de sportiefste motoren die in de motorzaak te koop zijn.


Vrijwel ieder motormerk heeft in zijn segment een sportieve motor zoals een Supersport of een Superbike. Deze zijn allen erg geschikt voor het racen op het circuit. En niet alleen voor een wedstrijd, ook circuitrijden met je straatmotor kan met deze motoren omdat ze ook op een rustiger tempo enorm voorspelbaar zijn.
We geven verderop een opsomming van deze motoren die gewoon in de motorzaak te koop zijn. Ze zijn met een racekuip, racebanden en stalen remleidingen erg makkelijk om te bouwen naar een racemotor. Als je geen slicks monteert maar race profielbanden met een DOT code erin dan zou je met deze motoren enorm goed op de weg en op het circuit kunnen rijden. Dan hoef je alleen de kuipen te wisselen. Veel motorrijders kiezen ervoor om een extra motor erbij te kopen voor het circuit. Dat maakt het allemaal iets makkelijker en een motor die omgebouwd is naar circuitmotor kost niet veel.


In het WK Superbike zie je veel racemotoren welke allemaal productiemachines zijn dus voor Jan en alleman te koop. Met het grote verschil dat de superbike motor erg veel is aangepast met als doel snellere rondetijden. De profs hebben dit nodig om te kunnen winnen en de teams zijn continu aan het zoeken naar nieuwe mogelijkheden binnen het regelement. Dit is voor de meeste sportievere privé en hobby rijders helemaal niet nodig. Gewoon een standaard machine met een paar kleine aanpassingen is al genoeg om mee te beginnen. Boek eerst een aantal trainingen en ga daarna racen in bijvoorbeeld de zomeravondcompetitie.
Als je je motor gaat aanpassen, hou altijd de veiligheidsnormen in ere voor maximale veiligheid voor je jezelf en de andere rijders van de sport. Bij twijfel, vraag iemand om je te helpen of dit voor jou te doen. Vooral de aanpassingen aan de gashendel, remmen en het motorblok moeten uiterst secuur uitgevoerd worden. Laat je niet afleiden tijdens deze werkzaamheden.


Je kan voor een motor ook in Duitsland of België kijken of daar iets te koop staat. Dit omdat daar minder belasting (geen bpm) wordt geheven op de motorfietsen en als je de motor toch op het circuit gaat gebruiken hoef je hem niet in te voeren. Op deze manier heb je net wat meer keuze. Nog goedkoper is de motor te schrappen bij het RDW en zo alleen nog maar voor het circuit rijden te gebruiken Naast deze mogelijkheden is er ook nog de optie om een nieuwe motor in Nederland te kopen zonder BPM. Je mag er dan niet de weg mee op maar dit scheelt wel erg veel geld. Als je dan ook nog de straatkuip, straatbanden, verlichting, uitlaatdemper etc doorverkoopt dan heb je weer wat financiële middelen om de motor verder te upgraden met onderdelen wat je motor nog beter geschikt maakt voor het circuitrijden.

 
De sportieve superbike motoren
Aprilia RSV 4 RF
Dit is toch wel de motor die voor het circuit het beste uit de testen komt. Alles is racy aan deze machine. Hoge zitpositie, lage clipons, goede standaard vering en een sterk blok. Ook het elektronica pakket werkt erg goed. Dus de traction control, motorrem, ABS en de wheelie control. De V4 heeft een blokhoek van 65graden waardoor deze erg compact is. In de motorplus was er laatst een test waarbij de Aprilia de 1e plek deelde met de Yamaha R1.


BMW S1000 RR en de BMW M1000RR
Het Duitse BMW verraste in 2008 vriend en vijand door qua prestaties alle Japanse motormerken weg te blazen met een koppel en topvermogen waarbij de Japanners bij lange na niet bij in de buurt kwamen. Veel rijders kochten deze motor waarna vooral op de snelle circuits zoals Spa Francorchamps en het tt circuit erg veel BMW S1000RR te zien waren en nog steeds. 
In 2019 kwam de nieuwe BMW S1000RR (207 pk) uit. Deze heeft 8pk meer en weegt maar liefs 11 kili minder! De swingarm nam met 9mm toe voor een betere acceleratie. Deze nieuwe BMW gaat weer een stapje verder dan de RSV en de R1 en is in onze ogen de nummer 1. 

De BMW M1000RR (212 pk) 

Het motorblok van M RR is ontwikkeld in de racesport en geperfectioneerd voor op de weg. Daarbij is het vermogen van de viercilinder lijnmotor uit de RR vergroot: voor meer koppel in het middengebied. Het maximale toerental is met 500 tpm verhoogd naar 15.100 tpm. De titanium drijfstangen zijn lichter, de sleeptuimelaars zijn 1,5 mm smaller, de trechter van de airbox is voor een betere lastverandering ingekort: millimeterwerk voor milliseconden. Daarbij komen gesmede zuigers met 2 veren met dwarsribben en cilinderkoppen met een nieuwe kanaalgeometrie en versterkte lagerbruggen. Totaalresultaat: meer dynamiek en minder massatraagheid. Voor een kortere overbrengingsverhouding heeft zelfs het kettingwiel een tand erbij gekregen en zijn de ketting zelf alsmede de wielbasis verlengd. De wrijvingskoppeling werkt zonder zelfversterking - voor de perfecte start van de race.

BMW M1000RR
Ducati Panigale 1299, Ducati 1098, Ducati 1198
Laten we de 1299 uitlichten omdat dit de laatste superbike 2-cilinder was.: goed topvermogen met erg veel koppel. Voor op het circuit een smalle powerband van 9.000 – 11.000 toeren dus je moet hem precies schakelen op de rechte stukken. Het hoge koppel helpt de bike wel om altijd goed de bocht uit te komen, ook als je een versnelling te hoog zit. Het is de lichtste Superbike motor en dat voel je. Wil je dezelfde looks maar dan goedkoper en minder vermogen? Kies dan voor de Panigale 959 welke zeker op de openbare weg het fantastische doet met meer dan genoeg vermogen.
 
Ducati Panigale V4
De motor die ervoor heeft gezorgd dat de andere merken nog harder aan het werk moeten. De Ducati heeft enorm veel topvermogen en koppel onderin door de techniek uit de MotoGp toe te passen. De krukas die de andere kant op draait zorg voor een betere acceleratie en remvertraging. We zijn er benieuwd hoe de concurrentie hierop gaat reageren.
De V2 Panigale en zijn voorgangers hebben behoorlijk last van mechanische slijtage bij veelvuldig circuitgebruik waardoor het rijden op de Ducati behoorlijk prijzig is. Ik verwacht bij de Panigale V4 minder slijtage aan het blok doordat de gemiddelde zuigersnelheid maar iets hoger is in combinatie met de lagere belasting van een 4 cilinder.. In combinatie met het hogere topvermogen de winnende motor van de 1000cc test in 2018. Vermogen met standaard uitlaat: 215,5 pk en een koppel van 124 Nm. Inmiddels is helaas duidelijk geworden dat de V4 niet betrouwbaar is. Storingen komen veel veel en nog steeds in 2021 en 2022. 
 
Ducati Panigale V4R
Ducati start het WK Superbike 2019 seizoen met de nieuwe V4R welke dus net onder de 1000cc blijft en daardoor mee mag doen aan de nationale en internationale kampioenschappen.
Met standaard uitlaat levert deze 221 pk en een koppel van 112 Nm. Met een raceuitlaat maar liefs 236 pk bij maximaal 16.000 toeren. Het lijkt wel een moderne 600. Ongelooflijk!
Rijklaargewicht is 2 kilo minder dan de V4s. 
De motor mist wel wat koppel tegenover de 1103 cc sterke V4 maar heeft meer topvermogen en een lager rijklaar gewicht waardoor de motor een zeer racy karakter heeft. Hij stuurt nog lichter en is de echte hardcore bijna kant en klare racemoor die je zo in de winkel kan kopen. Zou mooi zijn als er genoeg straatmotorfietsen zijn verkocht dat je bij Ducati een V4R kan bestellen zonder verlichting, straatkuip, spiegels maar wel met een racekuip erop en de juiste onderdelen die voor de racerij en circuitdagen geschikt zijn. 


Honda CBR1000RR-R en Honda Fireblade
De nieuwe Fireblade die sinds 2020 op de markt is, is een enorme sprong voorwaarts. De CBR1000RR-R Fireblade SP is gemaakt voor het circuit. Daar hoort deze machine thuis. De SP-uitvoering start in dezelfde pitlane als de standaardversie van de Fireblade, maar de complete Öhlins-ophanging met Smart Electronic Control (S-EC), het Brembo-remsysteem voor- en achteraan en standaard gemonteerde quickshifter maken het onderscheid. Het motorblok met semi nokkenastandwiel staat garant voor een toonaangevend piekvermogen van 217,6 pk. Dankzij updates krijgt de acceleratie in het lage en het middengebied een boost. Ook de tractiecontrole via het HSTC werd verfijnd. En hoewel de motorfiets volledig is goedgekeurd voor de openbare weg, met verlichting, richtingaanwijzers, een TFT-kleurendisplay en Honda Smart Key, belichaamt de Fireblade SP de ultieme racemotor. Een motor die de adrenaline door je lijf doet gieren, bocht na bocht.


Kawasaki ZX10R / RR
In nauwe samenwerking met het Kawasaki Racing Team introduceert Kawasaki het volgende hoofdstuk in de legendarische Ninja familie. De Ninja ZX-10R en Ninja ZX-10RR. De nieuwe ZX-10RR is stabieler en makkelijker te rijden door gerichte upgrades zoals de geïntegreerde winglets en nieuwe stroomlijn. Standaard uitgerust met lichtgewicht titanium Pankl motorcomponenten, hoogwaardige Showa vering, Brembo remsysteem, Up/Down Quick Shifter, 4.3’’ TFT display met smartphone connectviteit en Cruise Control om zo het summum te vormen van Superbike techniek.Topvermogen 204 pk. 
 
KTM RC8C
Deze bike is enkel op het circuit te gebruiken en heeft 889 cc en heeft 128 pk. De machine weegt maar 140 kilo. Meer informatie: https://www.ktm.com/en-nl/models/supersport/ktm-rc-8c-2022.html


Suzuki GSXR 1000
De nieuwe Suzuki doet het voortreffelijk en heeft een erg smeuïg blok met een goed topvermogen. Over het hele toerenbereik is het blok erg sterk en doet nergens tekort. Hoewel de Aprillia en de BMW nog een klap sterker zijn op de testbank. Het nieuwe elektronica pakket doet het erg goed en kan weer met deze tijd mee.


Yamaha R1
Staat op hetzelfde niveau als de Aprillia RSV4 dus is een unieke bike die in standaard trim al erg goed is met zijn bigbang blok en daarbij behorende ontstekingsvolgorde. Hij is erg gemakkelijk te rijden met veel koppel vanaf 9000 toeren. Onderin mist de Yamaha R1 veel koppel en gaat vanaf 8000toeren dit goedmaken waarna boven de 9000 het feest los barst en de motor goed door accelereert tot het maximale toerental. Hij staat in de finale van het motorblad Kicxstart samen met de Soes GSXR1000. De GSX-R heeft gewonnen want wat de keuze makkelijker maakte is dat je bij Suzuki gewoon erg veel waar voor je geld krijgt.
 
De sportieve Supersport motoren
De ontwikkeling gaat een stuk langzamer in deze klasse omdat de fabrikanten hiervan minder motorfietsen van verkopen. Dat neemt niet weg dat deze motoren allemaal nog erg geschikt zijn voor de consument om hiermee op de openbare weg of het circuit te rijden. Ik raad dan ook iedereen aan om met een 600cc motor te beginnen en hiermee je rijtechniek te gaan verbeteren. Dit gaat namelijk veel beter op een supersport dan op een superbike motor omdat het vermogen soms te angstig overkomt waardoor men met een 600 harder de bochten uit accelereert dan met een dikke duizend.


Ducati 749, Ducati 748
Waanzinnige stuurfiets maar miste topvermogen. De echte liefhebbers kwijlen weg bij deze erg mooie fiets. Hoog zadel en een laag stuur zorgt er al gelijk voor dat je alleen nog maar snelle bochten of een circuit om je heen wilt hebben. De opvolger van 749R is de Ducati Supersport met 937cc. Helaas teveel cilinderinhoud voor het WK maar voor de overige straatrijders een unieke motor om mee te rijden en te genieten. Door het hoge koppel in een breed toerengebied Een circuit dag kan er ook prima mee worden afgelegd.


Honda CBR 600 RR
De CBR staat bekend om zijn souplesse en betrouwbaarheid. Mede dankzij het Nederlandse Ten Kate Racing Team werden er veel wereldtitels behaald door de machine perfect te prepareren voor het kampioenschap. Voor de Nederlanders is dit een groot voordeel want even langs Nieuwleusen zorgt voor een berg goed informatie.


Kawasaki ZX6R Ninja
Dit groene merk heeft een trouwe aanhang met de ZXR-club en Kawasaki merk club Nederland en is zeker een motor die zijn mannetje staat en 1 van de snelste supersport is in standaard trim. De 636 heeft net iets meer koppel en topvermogen waardoor de ZX636 R erg geliefd is.


Suzuki GSXR 600
De Soes draait al jarenlang mee en zeker niet onverdienstelijk. Mist de laatste jaren een beetje de doorontwikkeling maar dat geldt ook voor de Kawasaki en Honda doordat klanten eerder voor een superbike kiezen.


Triumph Daytona 675
Hele speciale en zeer goed sturende 3 cilinder. In standaard trim de snelste en best sturende supersport. Vanaf 2018 gaat het motorblok het hart vormen van de Moto2 machine in het GP’s. Is helaas niet meer leverbaar vanaf 2018.


Yamaha YZF-R6
Heeft in 2017 een erg mooie optische facelift gekregen door qua uitstraling te lijken om zijn grotere broer de R1. Ook de elektronica werd aangepast naar deze tijd wat vooral bij de 1000cc motoren meer noodzaak dan een trend is door de enorme vermogens. De http://yzfr-club.nl/ is een leuke club om je bij aan te sluiten als je in het bezit bent van een YZF-R. 

Yamaha YZF-R6
budget motoren
Wat oudere sportmotoren die het nog prima doen zijn de Ducati 916, Ducati 996, Kawasaki ZX9R, Yamaha Thundercat, Suzuki GSXR 750, Aprilia RS250, Kawasaki ZX7R en de Srad serie. Als je de lagers in de draaiende delen laat nakijken, de motorbanden vervangt en vooral de vering van een service beurt voorziet dan heb je vaak al een goed pakket te pakken. Laat ook de juiste veren monteren voor jouw gewicht en rijstijl.
De voordelen hiervan:
•    Op die manier draagt de vering jou en de motor veel beter.
•    Zal deze veel beter in balans blijven waardoor de motor minder snel wijd loopt.
•    Meer marge heeft op momenten dat je net even heel veel vraagt van de motor.
•    Je er harder mee kan remmen.
•    Een hoge bochtensnelheid kan rijden.
•    Meer grip en harder op het gas tijdens het uitacceleren.
 
Motorbladen
Bovenstaande is een summiere opsomming van een aantal eigenschappen en is er meer voor om aan te geven welke motoren het meeste geschikt zijn voor het rijden op een circuit. Veel beter is een magazine te kopen of je erop te abonneren. Motorblad Moto73 verschijnt elke 2 weken en is voor alle soorten motorrijders erg leuk om te lezen. Kicxstart magazine verschijnt iedere maand en is iets meer geschikt voor de sportievere rijder omdat er vaak testverslagen in voorkomen die te maken hebben met de sportiefste motorfietsen. Daarnaast komen er vaak testen uit van zelfbouw en toermotorfietsen. Randy van der Wal is de nieuwe hoofdredacteur van het Kicxstart motorblad en maakte deze bijzondere overstap vanaf het Motormagazine en Moto73 waar hij daarvoor werkte.
Op het internet is veel informatie en testen gratis te lezen. 1 van deze site’s is nieuwsmotor. Ze doen verslag van alles wat met motoren te maken heeft en ze plaatsen ook persberichten. Onderdeel van nieuwsmotor is testmotor en oliepeil. Op testmotor worden veel nieuwe motormodellen getest en oliepeil is er vooral voor om grappige motor gerelateerde dingen te plaatsen. Motorfreaks online medium test het hele jaar ook veel motoren en doet daar uitgebreid verslag van. Ook het testen van kleding en accessoires komt aan bod.

 

Ontvang gratis de guideline met daarin de beste rijtechniek tips die je echt meer rijplezier gaan opleveren.
*   Zit je in de bocht te gespannen op de motor en heb je daardoor last van je handen en schouders?
*   Wil je ook net zoals de snelle rijders harder door de bocht en toch genoeg reserve houden?
*   Lees met welke simpele tips je meer rijplezier op motor de krijgt
Klik op de onderstaande link om de handleiding met tips te downloaden:
https://racecracks.lpages.co/e-book-landingspagina/

Rijtechniek